این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۶
عنوان فارسی
بررسی موانع موجود در ارتقای بهداشت دهان و دندان دانش آموزان مبتلا به سندرم داون از دیدگاه مادران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است که در آن به علت شیوع بالای ناهنجاری های رشدی، آناتومیکی و عملکردی مرتبط با حفره ی دهانی، مشکلاتی در رعایت بهداشت دهان و دندان افراد را موجب می شود. هدف این مطالعه بررسی موانع موجود در ارتقای بهداشت دهان دانش آموزان مبتلا به سندرم داون از دیدگاه مادران آنها می باشد. مواد و روشها: در این مطالعه ی کیفی به منظور تبیین موانع موجود در ارتقای بهداشت دهان دانش آموزان مبتلا به سندرم داون از دیدگاه مادران آنها، بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف با 21 نفر از مادران مصاحبه های نیمه ساختار یافته انفرادی انجام شد و جهت تحلیل محتوای مصاحبه های ضبط، دست نویس، کدگذاری و طبقه بندی شده، از رویکرد کیفی Graneheim و Lundman استفاده شد. یافتهها: بر اساس تجربیات مادران بیماری فرزندان آنها می تواند مانعی در جهت دستیابی به وضعیت خوب سلامت دهان و دندان باشد. از تحلیل داده ها، سه درون مایه ی اصلی «تاثیرات وضعیت سلامت عمومی ، تاثیرات آموزش و یادگیری ، تاثیرات مشکلات دریافت خدمات مراقبت های سلامت دندانپزشکی.» و شش درون مایه ی فرعی «سلامت عمومی، ناهنجاری های دهان و دندان ها، آموزش مادران، آموزش افراد مبتلا به سندرم داون، مشکلات مرتبط با افراد مبتلا به سندرم داون و مشکلات دریافت خدمات» استخراج شد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه بیماری این کودکان مانع مهمی در راه دریافت خدمات دندانپزشکی است، باید ذینفعان در برنامه ریزی ها توجه ویژه ای به ارائه خمات دندانپزشکی به این کودکان داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سندرم داون، بهداشت دهان و دندان، بهره مندی، دسترسی
عنوان انگلیسی
Investigating Barriers to Promoting Oral Health in Students with Down Syndrome from a Mothers' Perspective: A Qualitative Content Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim : Down syndrome is a common genetic disorder in which, due to the high prevalence of developmental, anatomical, and functional disorders associated with the oral cavity, it causes problems in maintaining oral hygiene. This study aimed to investigate the barriers to students' oral health with Down syndrome from the perspective of their mothers. Method & Material : In this qualitative study, in order to explain the barriers in promoting the oral health of students with Down syndrome from the perspective of their mothers, based on goal-based sampling, 21 semi-structured individual interviews were conducted to analyze the content of the interview. We analyzed interviews by Graneheimor and Lundman qualitative approaches. Result: According to mothers' experiences, their children's disorders can be an obstacle to achieving good oral health. From the data analysis, the three main themes are "the effects of general health status, the effects of instruction and learning, problems in receiving dental health care services." Moreover, six sub-themes were extracted: "General Health, Oral and Dental malformations, Mother learning, learning of people with Down syndrome, Problems with Down Syndrome People, and Service receiving problems." Conclusions: Given that these children's illness is an essential obstacle to receiving dental services, stakeholders in planning should pay special attention to providing dental services to these children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Down syndrome, Oral health, Utilization, Access
نویسندگان مقاله
زهرا قربانی | Zahra Ghorbani
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
امین وحدتی | Amin Vahdati
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
مینا پاک خصال | Mina Pakkhesal
Golestan university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
هادی قاسمی | Hadi Ghasemi
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
نونا عطاران | Nona Attaran
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1535-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات