این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه ادب غنایی، جلد ۱۲، شماره ۲۲، صفحات ۹-۳۰

عنوان فارسی سازه های هنری عاشق و معشوق در دو اثر نظامی
چکیده فارسی مقاله منظومه های غنایی ازسازه های هنری، بهره ی زیادی می برند از جمله ی این سازه ها، به کارگیری تشبیه و استعاره برای برجسته تر نشان دادن جلوه ی عاشق و معشوق است. نظامی گنجه ای در دو منظومه ی "خسرو و شیرین"و "لیلی و مجنون" از کلماتی مانند ماه، سرو، باغ، خورشید، پروانه، شمع و... برای توصیف تصویر عاشق و معشوق استفاده کرده است. دراین میان بسامد ابیاتی که به ماه، سرو، گل و پری اختصاص یافته بالاست. این تحقیق با روش کتابخانه ای به توصیف سازه های هنری تصویری عاشق و معشوق در دو مثنوی یاد شده می پردازد. پرداختن به این تصاویر در دو اثر نشان می دهد که نظامی بدون توجه به محل زندگی و محیط جغرافیایی و طبیعی عاشق و معشوق واژه های یکسانی را برای تصویر سازی های مورد نظر خود در دو اثر بکار برده است و اکثر این سازه های هنری مشترک هستند ولی نگاه نظامی به عشق در دواثر مذکور کاملا" متفاوت است. در خسرو و شیرین، عشق زمینی و تداوم عشق پس از وصال تا سرحدّ جانفشانی و ایثار استمرار می یابد و در لیلی و مجنون عشق پاک آسمانی که از ویژگی های آن فراق، جدایی، حرمان، گریز از بهره ی تن و در نهایت مرگ عاشق و معشوق است، دیده می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، عاشق و معشوق، سازه های هنری،

عنوان انگلیسی Figures of Speech for the Lover and the Beloved in the Two Works of Nizami
چکیده انگلیسی مقاله Lyric poetry takes abundant advantage of figures of speech. Among these figures are simile and metaphor which magnify the glory of the "Lover and beloved". In the two books "Khosro and Shirin" and "Leili and Majnun" by Nizami, words like moon, cedar tree, sun, butterfly, candle, etc. are used to refer to the lover and the beloved. Those verses which use the images of moon, cedar tree, flower, and fairies are more frequent. Based on a library-research methodology, the present study examines the images used for lover and beloved in "Khosro and Shirin" and "Leili and Majnun" to indicates that, regardless of the environmental or geographical factors concerning the lovers, identical terms are used as images for them. Although the images are the same, Nizami’s view of love is different in the two books. In "Khosro and Shirin" there is an earthly love which is ever-lasting and leads to self-sacrifice after the ::union::. In "Leili and Majnun" love is heavenly and pure including absence, separation, and despair, and leads to the death of the lovers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم ایرانمنش |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

اسحاق طغیانی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محسن محمدی فشارکی | mohammadi fesharaki
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jllr.usb.ac.ir/article_1678_43b49c7b8c9f43621739b53bc5cb06c7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1458/article-1458-248842.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات