این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۶۰-۱۷۵

عنوان فارسی بررسی رابطۀ همبستگی یادگیرنده بودن سازمان‌ها با سطح فرهنگ ایمنی آن‌ها در صنایع هسته‌ای و پرتوی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: توصیه به ایجاد سازمان یادگیرنده از مهم‌ترین توصیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای داشتن فرهنگ ایمنی پیشرفته در سازمان‌ها است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربی رابطۀ همبستگی یادگیرنده بودن یک سازمان با فرهنگ ایمنی آن در صنایع هسته‌ای و پرتوی ایران انجام شده است. روش کار: در این تحقیق ارتباط دو مفهوم سازمان یادگیرنده و فرهنگ ایمنی سازمانی توسط داده‌های آماری جمع‌آوری‌شده از نمونه آماری 388 نفرِ از کارکنان 45 شرکت فعال در صنایع پرتوی و هسته‌ای در حوزه‌های پرتو پزشکی، رادیوگرافی صنعتی و تأسیسات پرتوی و هسته‌ای ایران با روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم‌افزار SmartPLS3 مورد تجزیه‌وتحلیل همبستگی قرار گرفت. از پرسشنامه‌های یانگ و همکاران (DLOQ) در سال 2004 برای سنجش میزان یادگیرنده بودن سازمان‌ها و پرسشنامۀ  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (SCPQ-LH) در سال 2017 برای سنجش سطح فرهنگ ایمنی آن‌ها استفاده شد.   یافته ها: با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده در این تحقیق یادگیرنده بودن، قادر به تبیین 52 درصد از تغییرات متغیر فرهنگ ایمنی در سازمان‌ها، می‌باشد. علاوه بر این، مشاهده شد که میزان این تأثیر در چهار زیرگروه مختلف صنایع پرتوی و هسته‌ای به دلیل تفاوت‌های زمینه‌ای آن‌ها، از اختلاف معناداری برخوردار است و از مقدار 65 درصد برای تأسیسات هسته‌ای و 59 درصد برای پرتو پزشکی تا مقدار 45 درصد برای تأسیسات پرتوی و 34 درصد برای رادیوگرافی صنعتی در حال تغییر است. نتیجه گیری: یافته‌ها از همبستگی معنادار متغیرهای پنهان سازمان یادگیرنده و فرهنگ ایمنی در سازمان‌ها حکایت دارد و مطابق نتایج به‌دست‌آمده، می‌توان از ارتقاء حالت یادگیرندگی در سازمان‌ها به‌عنوان عاملی کلیدی، در جهت بهبود فرهنگ ایمنی در آن‌ها یاد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ ایمنی، سازمان یادگیرنده، ایمنی هسته‌ای، حفاظت در برابر اشعه شغلی

عنوان انگلیسی The Correlation Relationship between Concepts of Learning Organization and Safety Culture in Iran’s Nuclear and Radiological Industries
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The formation and evolution of culture in organizations are related to the learning experiences of their members over time. In this regard, the present study was conducted to empirically investigate the correlation relationship between the Learning Organization (LO) and safety culture concepts in Iran's nuclear and radiological industries. Material and Methods: A theoretical model concerning the connections between seven facets of LO and safety culture was proposed. It was then empirically tested with a structural equation modeling PLS analysis of a survey data set of 388 observations, collected from the radiation workers of 45 organizations in 4 Iranian industrial groups i.e. medical radiation, industrial radiography, nuclear installations, and radiological installations. Yang's DLOQ questionnaire in 2004 and IAEA's SCPQ-LH questionnaire in 2017 were used to measure LO and safety culture, respectively. Results: According to the findings of this study, being a LO could explain 52% of the variance in safety culture. Besides, it was observed that the strength of this relationship between four different subpopulations of Iran's radiological and nuclear industries due to their different contexts, had significant differences and they vary from 34% for industrial radiography to 65% for nuclear installations. Conclusion: The existence of LO conditions in the working environment is linked to high safety culture. Thus, the LO can be joined to the toolbox of consultants, managers, and other organizational developers attempting to advance the conditions for safety at work.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Safety Culture, Learning Organization, Nuclear Safety, Occupational Radiation Protection

نویسندگان مقاله رضا کیانتاژ | Reza Kiyantaj
Department of Management, Economics, and Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
دانشکده مدیریت حسابداری و اقتصاد، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

علی رمضانی | Ali Ramezani
Department of Management and Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

ناهید امراللهی | Nahid Amrolahi
Department of Management, Ardakan University, Ardakan, Iran
گروه مدیریت، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-102&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات