این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
بهداشت و ایمنی کار
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۴۷-۴۵۹
عنوان فارسی
بررسی روایی و اعتبار نسخه فارسی شاخص رانندگی خطرناک دولا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سازمان جهانی بهداشت پیشبینی کرده است تا سال 2020 حوادث رانندگی، سومین عامل مرگ در جهان خواهد بود. با توجه به نقش 70 الی 90 درصدی عامل انسانی در بروز حوادث ترافیکی، تهیه ابزاری برای بررسی رفتارهای رانندگی خطرناک ارزشمند خواهد بود. از آنجاییکه رفتار رانندگان تاکسی نقش بهسزایی در بروز تصافات ترافیکی درون شهری دارد، هدف این مطالعه، تهیه نسخهای روا و معتبر از شاخص رانندگی خطرناک دولا در رانندگان سواری ناوگان مسافربری حمل و نقل عمومی شهر زنجان میباشد. روش کار: در این مطالعه توصیفی، از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس برای انتخاب رانندگان سواری ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان استفاده شد. 316 راننده (% 7/9 زن،% 3/90 مرد) با حداقل سه سال سابقه کار در این مطالعه مشارکت کردند. نسخه لاتین شاخص دولا (3DI: Dula Dangerous Driving Index) حاوی 28 گویه در 3 عامل (رانندگی تهاجمی، رانندگی با احساسات منفی و رانندگی بیپروا) از رفتار رانندگی خطرناک میباشد. در مطالعه حاضر روایی زبانی شاخص دولا، با روش ترجمه-بازترجمه صورت پذیرفت. پس از انجام روایی صوری کیفی و کمی (تعیین نمره تاثیر)، شاخص به دست آمده در پانل خبرگان (که همگی اعضای هیئت علمی دانشگاهها بودند) مطرح شده و سپس شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا محاسبه شد. همچنین پایایی ابزار براساس همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و سنجش ثبات در آزمون با روش آزمون- بازآزمون(همبستگی اسپیرمن) تعیین شد. یافته ها: در این مطالعه، بیشترین نمره تاثیر(82/3) و کمترین (60/1) حاصل آمد و روایی صوری گویهها پذیرفته شد.کمترین و بیشترین میزان نسبت روایی محتوا به ترتیب 8/0 و 1 و شاخص روایی محتوا 891/0 و 1 به دست آمد و روایی همه گویهها مورد تأیید قرار گرفت. در سنجش اعتبار ابزار، آلفای کرونباخ برای نتایج همسانی درونی کل ابزار 896/0 و برای هر یک از عاملهای بالا به ترتیب، 95/0، 89/0و 94/0 به دست آمد. در سنجش ثبات در آزمون نیز با روش آزمون- بازآزمون مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن 871/0 بدست آمد و معناداری آزمون کمتر از 001/0 حاصل شد، بدین ترتیب ثبات در آزمون مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری: برای بررسی رفتار رانندگی خطرناک در رانندگان تاکسی باید از یک ابزار قابل اعتماد استفاده نمود. با توجه به نتایج بهدستآمده در این مطالعه، نسخه فارسی شاخص رفتار رانندگی خطرناک دولا برای خودگزارشی رفتار رانندگی خطرناک رانندگان خودروهای سواری حمل و نقل عمومی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است. هرچند که بررسی روایی سازه همچنان مورد نیاز است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی ترافیک، شاخص رانندگی خطرناک دولا، رانندگان تاکسی، اعتبار سنجی، نسخه فارسی
عنوان انگلیسی
Validity and Reliability of the Persian Version of the Dula Dangerous Driving Index
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Road traffic accidents (RTAs) have always a major concern and human factor has been recognized as their leading cause. Since taxi drivers play a significant role in accidents, the main purpose of this study was to provide a valid and reliable version of the Dula Dangerous Driving Index (3DI) for taxi drivers working in the city of Zanjan, Iran. Material and Methods: Based on the convenience sampling method, 316 taxi (including taxi, internet taxi, etc.) drivers were recruited in this descriptive study. The 3DI contained 28 items within three factors related to dangerous driving behavior. After linguistic validation, qualitative and quantitative face validity was determined for the given questionnaire. Consequently, content validity index (CVI) and content validity ratio (CVR) were assessed by a panel of 10 experts. Internal reliability was further calculated based on Cronbach's alpha coefficient and test-retest method. Results: The results revealed that face validity (1.60-3.82.), CVR (0.8-1), and CVI (0.891-1) were acceptable. Cronbach's alpha coefficient was also 0.896 for the total reliability of the instrument and 0.95, 0.89, and 0.94 for each factor, respectively. In addition, Spearman's rank correlation coefficient was 0.871 (P-value< 0.001). Conclusion: The results ultimately demonstrated that the Persian version of the 3DI had adequate reliability, as well as, face and content validity. However, construct validity remains.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dula Dangerous Driving Index, 3DI, Taxi Driver, Traffic Safety, Validity, Persian Version
نویسندگان مقاله
سعید نجفی | Saeid Najafi
Department of Occupational Health and Safety Engineering, School of Public Health, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
شیرازه ارقامی | Shirazeh Arghami
Department of Occupational Health and Safety Engineering, School of Public Health, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran. Research & Technology Group of Road Traffic Injury Prevention (RTIP), Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه پژوهش و فناوری کنترل آسیبهای انسانی ناشی از سوانح ترافیکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
مریم خزائی پول | Maryam Khazaee-Pool
Department of Public Health, School of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-74-69&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات