این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۹۰-۳۰۰

عنوان فارسی ارتباط هوش هیجانی با ویژگی های فردی و شغلی پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پرستاری به عنوان حرفه ای پر استرس و طاقت فرسا شناخته شده و با توجه به ماهیت استرس زا و پر تنش این شغل، پرستاران  بیش از سایر مشاغل ، دچار فرسودگی می شوند که این امر بر کاهش کیفیت مراقبت های بهداشتی و درمانی مؤثر است. هوش هیجانی یکی از عوامل مهم پیش بینی کننده سلامت روان شناختی افراد است و  به عنوان عامل متمایز کننده ی عملکرد سازمانی و کسب موفقیت های شغلی نقش مهمی را ایفا می کند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط هوش هیجانی با ویژگی های فردی و شغلی پرستاران است. روش کار: در این پژوهش تحلیلی- مقطعی، 135 نفر از پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های گناباد با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. معیار ورود  به مطالعه ، رضایت آگاهانه و کتبی پرستاران و شاغل بودن آنان در بیمارستان های شهرستان گناباد بود و نقص در تکمیل پرسشنامه ها  یا مخدوش بودن پرسشنامه و انصراف از شرکت در مطالعه به عنوان معیار خروج در نظرگرفته شد.  و با پرسشنامه ی هوش هیجانی شیرینگ و فرم اطلاعات جمعیت شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 16 و آزمون های آماری کای اسکوئر، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. سطح معنا داری کمتر از 05/0 درنظرگرفته شد.   یافته ها:  6/72 درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش زن بودند. اکثریت پرستاران، متاهل(5/81 درصد) بودند. 4/87 درصد از پرسنل پرستاری از هوش هیجانی بالا برخوردار بودند. در این مطالعه، بین ویژگی های فردی با هوش هیجانی کل ، ارتباط معنی داری یافت نشد ؛ این در حالی است که از میان مشخصات شغلی، بین شیفت کاری(03/0= P) و وضعیت استخدامی(03/0= P)با هوش هیجانی کل، ارتباط معنا داری وجود داشت. نتایج آزمون ها نشان دادند که بین مؤلفه ی هوشیاری اجتماعی با سطح تحصیلات(019/0= P) و وضعیت استخدامی(001/0= P)  و بین مؤلفه ی مهارت های اجتماعی با شیفت کاری (003/0= P) و وضعیت تأهل پرستاران (007/0= P) ارتباط معنا داری وجود داشته است نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، می توان با درنظر گرفتن شیفت های کاری مناسب برای پرستاران و نیز با رسمی نمودن آن ها به جهت ایجاد تعهد سازمانی قوی ، در راستای استفاده ی بهینه ی پرستاران از هوش هیجانی بالاتر بهره گرفت تا در نهایت منجر به ارتقای عملکرد پرستاران شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، پرستاران، رضایتمندی شغلی

عنوان انگلیسی The Relationship between Emotional Intelligence with Job and Individual Characteristics of Nursing Staff
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing Known as a stressful and overwhelming profession. Due to the stressful nature of the nursing job, nurses experience burnout more than any other occupation, which may affect the quality of health care. Emotional intelligence is one of the important predictors of psychological well-being and it plays an important role as a distinguishing factor for organizational performance and achievement of job success. The purpose of this study was to determine the relationship between emotional intelligence and nurses' personal and occupational characteristics.   Material and method:  In this cross-sectional analytical study, 135 nursing staff working in Gonabad hospitals was selected through a census sampling method. Written informed consent of nurses and working in hospitals of Gonabad city were the inclusion criteria and Failure to complete the questionnaires or the questionnaire being confounded or withdrawal from the study was considered as the exclusion criteria. They were evaluated by Shirring Emotional Intelligence Questionnaire and Demographic Information Form. The research data were analyzed using SPSS software version 16, Chi-square test, one-way ANOVA and Pearson correlation coefficient. The significance level was less than 0.05. Results: In this study72.6% of participants were women. The majority of nurses were married (81.5%) and 87.4% of nursing staff had high emotional intelligence. In this study, there was no significant relationship between individual characteristics and emotional intelligence, but there was a significant association between job characteristics, job shift (P = 0.03) and employment status (P = 0.03) with total emotional intelligence. The results showed that there was a significant relationship between social consciousness with education level (p = 0.019) and employment status (p = 0.001) and there was a significant relationship between social skills with work shift (p = 0.003) and nurses' marital status (p = 0.007) Conclusion: According to the findings, considering the appropriate job shifts for nurses and formalizing them to create a strong organizational commitment to take benefit of nurses with higher emotional intelligence and this leads to improved performance of nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Intelligence, Nurses, Job Satisfaction

نویسندگان مقاله نجمه ابراهیمی | Najmeh Ebrahimi
Department of Medical& surgical and pediatrics, Social Development and Health Promotion Research Centre, school of Nursing, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
گروه داخلی جراحی و اطفال، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

لیلا صادق مقدم | Leila Sadeghmoghadam
Department of Geriatric and mental health nursing , Social Development & Health Promotion Research Center, school of Nursing, Gonabad University of medical sciences, Gonabad, Iran
گروه پرستاری سلامت سالمندان و روان پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

فهیمه حسین زاده | Fahimeh Hosseinzadeh
Student Research Committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

نرجس بحری | Narjes Bahri
Department of Midwifery, Social Development & Health Promotion Research Center, Faculty of Medicine, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
گروه مامایی، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-74-59&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات