این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهشنامه ادب غنایی
، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۹۳-۱۱۰
عنوان فارسی
فرخی کیمیاگر تلفیق شعر و موسیقی
چکیده فارسی مقاله
شعر زبان اسرار دل است ومخلوق عاطفه های حسّاس؛ وشاعری نوعی کیمیاگر ی است در طیف خیال، با واژگان زبان بر تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه، ایهام، تناقص (Paradox) اغراق، سجع، جناس وسایر صنایع لفظی ومعنوی است که همه از عوامل زیبایی آن به شمار می رود. شاعر برای انتقال عواطف خود به دیگران وبرای متأثر ساختن آنان، از زبان یاری همی جوید واین کار گزینش واژههایی را از محفظه ی ذخیرهی الفاظ ایجاب میکند ونیز کنارهم چیدن آنها را، بهگونه ای که آهنگی خاص از آن حاصل آید، بدیهی است که ترکیب و تلفیق این واژگان با یکدیگر موسیقی کلام شاعر را شکل می دهد و نوعی گره خوردگی میان واژگان و موسیقی ساختمان شعر را پی می ریزد. معانی مجازی، استعاری و نظایر آنها جمال شعر را دل فریب تر ودلخواه تر در می آورد. این هماهنگی کلمات وموسیقی در همه ی دیوان امواجی حیرتانگیز پدیدآوردهاست چه در قصیدهی مدیحهی سلطان محمود و چه در قصیدهی رثائیهی او. قصیدهی فرخی در رثای محمود غزنوی یکی از شاهکارهای مراثی در شعر فارسی است که در فضایی غمگنانه تصویر شده و یکی از زیباترین قصایدی است که شاعری مبتکر از سر اخلاص با سوز و درد از خود به یادگار گذاشته است. تدبیر شاعرانه ی فرخی در همخوانی اوزان با مضامین، دلیل چیرگی او است در موسیقی و به کار داشت بحور مختلف با گزینش اصطلاحات موسیقایی چون آواء اصول، بانگ، زار، سرود، سماع، شهناز، عشّاق، نوا و به کار بردن آلات موسیقی همانند ارغنون، بربط، رباب، دود، زخمه، زیر، قانون و نیز ذکر نام موسیقیدانان بزرگ در دربار محمود چون بو عمرو، بو نصر ویا آوردن نام موسیقیدانان پیش از روزگار خود چون سرگب و سرکش همه و همه دائره المعارف اطلاعات او را در موسیقی تضمین می کند. فرّخی آن شاعر توانایی است که انتقاد از دستگاه حکومت را در قالب های شعر فارسی با بلند نظری خاص یک شاعر وارسته در کارگاه تحلیل مورد بحث قرار داده است. این سخنور معنی آفرین برای نرم کردن دل امرا از بحور نامطبوع استفاده کرده است. غرض آن است که گفته آید خشونت را با خشونت وزن به گونه ای مبتکرانه نرمی و لطافت بخشیده است هرچند که دل سنگین ممدوح به نرمی نگراید واین ابتکاری است که در حوزه ی شعر فارسی کمتر توان دید قصیده ی امیر یوسف گواه گفته ماست. اگر چه آمیختن تهنیت با تسلیت پیش از فرخی سابقه داشته ولیکن او را در این معنی به سخندانی وسخن شناسی کمتر همتا توان یافت. این سخن شناس توانا در بازی با اوزان مختلف شعر فارسی برای عاجز کردن شاعران معاصر خود چیرگی خالصی نشان داده و پیوند سبک سخنوری را با موسیقی در شعر خود طراحی نموده است و بدین شگرد شاعرانه شیخِ شعرِ فارسی – سعدی- را در طیف جاذبه ی مضامین و موسیقی شعر خود به استادی الهام بخشیده و سبب گزینش اوزان کوتاه او با مضامین و موضوعات گوناگون گردیده است. فرخی استادی است چیره دست در تلفیق مضمون با موسیقی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیمیاگر، فرخی، موسیقی، شعر، سوز، سخن،
عنوان انگلیسی
Farrukhi the Alchemist merging poetry and music
چکیده انگلیسی مقاله
Poetry is the secret language of the heart and people have sensitive emotions. Poetry is a kind of alchemy in the spectrum of thought with a language having similes, metaphors, allegory, allusion, anagram, paradox, exaggeration, alliteration, homonyms and several other figures of speech, which together become the factor of beautifying it. By the help of the language a poet impresses and conveys his emotions to others. He selects the words from his word store case and arranges them in such a way that particular music occurs. It is obvious that the arrangement of these words creates music in poetry and harmony occurs between the words and the music. The allegorical and metaphorical meanings beautify poetry and makes it alluring. Harmony of words and music in all the Diwans have brought astonishing undulation whether an ode composed in the praise of Sultan Mahmood or whether composed in his mourn. The elegy for Mahmood Ghaznavi is a master piece composed by Farrukhi in Persian which is pictured in a gloomy atmosphere and is one of the most beautiful ode, where the innovative poet has sincerely shown his grief and sorrow for Mahmood.The poetic foresight of Farrukhi bringing harmony between the poetic meter and the contents clearly shows his expertise in music. He while using different meters selected the musical terms and has brought them in his poetry such as: bang( call,cry), zar(loud), surood(song), sama’(ecstasy), shehnaz(kind of iranian music) ,ushaq(kind of Iranian music),nawa (melody), and by using the names of various musical instruments such as arghanun (kind of an organ,spinet),barbat(lute),rabab(viol),zakhme(plectrum),zeer(high pitched),ghanoon(an old stringed instrument). He has also brought the names of the musicians of Mahmood’s court such as Bu Amr,Bu Nasr, and the names of the musicians who lived before him like Sargab, Sarkhash hame ,and all other encyclopaedic. information which has been given in his poetry shows his knowledge of music. Farrukhi is such a capable poet who with the magnanimity of a virtuous poet criticises the government in his poetry. To soften the hearts of the rulers this innovative poet has used unusual meters believing that harshness could only be removed by using such coarse meters. But in vain, the stone hearts of the lauded rulers did not turn soft. Such an innovation is less found in Persian poetry.The ode composed by Farrukhi for Amir Yousuf is a witness to what is said. The intermixing of felicitation and condolence was accustomed before Farrukhi but no one can compete him in his literary skill.By using different Persian meters this rhetorician has left the other contemporary poets far behind and has shown excellent mastery in poetry. He has very nicely merged eloquence and music in poetry and in this way he has inspired the expert poet Sadi Shirazi to select short meters with a variety of topics. It can therefore be said that Farrukhi is the master to merge the contents with music .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Alchemist, Farrukhi, music, poetry, Speech
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jllr.usb.ac.ir/article_913_e455371bc49e4d020dbfc2f1443ddf8d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1458/article-1458-248956.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات