این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۲، شماره ۳۵، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
رابطه ی شناخت عدالت و رفتارهای مشتری مداری در پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از عوامل مؤثر بر رفتار پرستاران نسبت به بیماران و مراجعان ، شناخت آنان از رعایت عدالت در توزیع حقوق ، امکانات ، مزایا و پاداش در کنار رعایت انصاف و عدل در تصمیمگیری ست. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ی بین عدالت توزیعی و عدالت رویهای ادراک شده با رفتار مشتری مداری در پرستاران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی- مقطعی (تحلیل مسیر) است. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه پرستاران زن و مرد شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1387 (بهار و تابستان) تشکیل می دهند. نمونه ی آماری شامل 478 پرستاراست که با نمونهگیری تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامههای پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطَلاعات شامل سه پرسشنامه بود. پس از ترجمه و بررسی روایی و پایائی پرسشنامههای پژوهش ؛ازدو پرسشنامه برای سنجش توزیع عدالت و رویههای ادراک شده؛ واز یک پرسشنامه برای سنجش رفتار مشتری مداری در پرستاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی ، درصد فراوانی ، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: ادراک پرستاران از عدالت توزیعی و عدالت رویهای در بیمارستان های محل کارشان در حد ضعیف و تمایل به رفتاری مشتری مداری در بین آن ها پائینتر از متوسط بود. یافتههای دیگر حاکی از آن بود که بین عدالت توزیعی ادراک شده و عدالت رویهای ادراک شده با رفتار مشتری مداری در بین پرستاران همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین عدالت توزیعی و رویهای ادراک شده نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. سایر یافتهها حاکی از آن بود که فقط عدالت توزیعی ادراک شده قادر به تأثیر مستقیم بر رفتار مشتری مداری در بین پرستاران است و عدالت رویهای ادراک شده تأثیر خود بر رفتار مشتری مداری را از طریق عدالت توزیعی ادراک شده اعمال مینماید. نتیجهگیری: پرستاران بیمارستانها در درجه ی نخست برای رفتارهای خود در مقابل مشتریان و مراجعان تحت تأثیر رعایت عدالت و انصاف در تخصیص حقوق ، پاداش و امکانات و همچنین تعیین برنامه کاری منصفانه برای خودشان از طرف بیمارستان قراردارند. از طرف دیگر وقتی پرستاران احساس نمایند که رویَهها و روشهای تصمیمگیری در مورد آنان و شرایطشان منصفانه و عادلانه است ، شناخت شان از رعایت عدالت در تخصیص پیامدها (عدالت توزیعی) بالا میرود و با بیماران و مراجعان رفتارهای بهتری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدالت توزیعی، عدالت رویهای، مشتریمداری، پرستاران
عنوان انگلیسی
Perceptions of Justice with Customer - Oriented Behaviors among Nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Fair distribution of wage, benefits and reward also considering justice in decision making is an influential factor on nurse’s behavior toward patients and customers. The main purpose of this research was to determine relationship between perceived distributive and procedural justice, and customer-oriented behavior in nurses. Methods: This is a correlation (path analysis) cross - sectional study. Statistical population is people occupied in remedial centers and hospitals affiliated of Medical sciences University of Isfahan (spring and summer, 2007) From 478 male and female nurses selected using simple random sampling. Two questionnaires for assessment of perceived distributive and procedural justice, and one for assessing the nurses’ customer - oriented behavior are used as data collecting tools. Data analyzed using of SPSS software for descriptive and inferential statistics. Results: Nurses’ perception of distributive and procedural justice in hospitals was weak, below the average. There was a positive significant relation between perceived distributive and procedural justice with customer - oriented and perceived distributive justice and perceived procedural justice among nurses. Only perceived distributive justice has effect on customer - oriented and perceived procedural justice has effect on customer - oriented through perceived distributive justice. Conclusions: The nurses’ behavior toward patient and customer was influenced by consideration of justice in wage, benefits and reward along with work schedule. In other side when nurses’ perceived that procedures in hospital are fair and justified try to behave positively toward customers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن گل پرور | m golparvar
محمدعلی نادی | ma nadi
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-214&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات