این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سنجش رابطه حمایت عاطفی معلّم و حمایت هیجانی دانش‌آموز با انگیزش درونی، بیرونی و بی‌انگیزشی تحصیلی با میانجی‌گری‌ هیجانات تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حمایت عاطفی معلم، حمایت هیجانی دانش‌آموز و هیجانات تحصیلی، تأثیرات مهمی در انواع جهت‌‌گیری‌های انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دارد. از آنجا که پژوهشی در این زمینه انجام نشده است، لذا در این مطالعـه به سنجش رابطه حمایت عاطفی معلم و حمایت هیجانی دانش‌آموز با انگیزش درونی، بیرونی و بی‌انگیزشی با میانجی‌گری هیجانات تحصیلی پرداخته می شود. روش کار: این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه این مطالعه شامل دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول (پایه‌های هفتم، هشتم و نهم)  در سال 1400-1399 شهر تهران بود. نمونه مورد مطالعه شامل295 دانش‌آموز بود که به‌طور نمونه‌‌گیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه‌های حمایت عاطفی معلم، حمایت هیـجانی دانش‌آموز، انگیزش تحصیلی و هیجانات پیشرفت استفاده شد. گرداوری داده‌ها به‌‌دلیل شیوع کووید-19، از طریق برنامه تحت‌وب پرس‌لاین و به‌طور مجازی انجام شد. برای تحلیل داده‌ها، از مدل تحلیل مسیر در نرم‌افزار R نسخه 4.1.1 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که حمایت عاطفی معلم و حمایت هیجانی دانش‌آموز با نقش میانجی هیجانات تحصیلی بر انگیزش درونی، بیرونی و بی‌انگیزشی اثر داشت. مدل نهایی برازش مناسبی داشت و شاخص RMSEA کمتراز 001/0 و شاخص برازندگی مدل (9/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت عاطفی معلم، حمایت هیجانی دانش‌آموز، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، بی‌انگیزشی، هیجانات تحصیلی.

عنوان انگلیسی Assessing the Relashionships of Teacher Affective Support and Student Emotional Support with Intrinsic Motivation and Extrinsic and Academic Amotivation with Mediation of Academic Emotions
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Teacher affective support, student emotional support, and academic emotions have important effects on a variety of student academic motivational orientations. Since no research has been done in this field, in this study, the relationship between teacher affective support and student emotional support with Intrinsic motivation, Extrinsic and Amotivation with the mediation of academic emotions is assessed. Methods: This study was a correlational study. The population of this study included of junior high school students (grades 7, 8 & 9) in the year 2020-2021 in Tehran. The study sample consisted of 295 students who participated in the study by available sampling. Teacher affective support, student emotional support, academic motivation and achievement emotions questionnaires were used to collect data. Data collection was performed virtually through a Porsline sub-program due to the COVID-19 prevalence. For data analysis, the path analysis model was used in R software version 4.1.1. Results: The results showed that teacher affective support and student emotional support with the mediating role of academic emotions had an effect on intrinsic, extrinsic and amotivation. The final model had a good fit and the RMSEA index was less than 0.001 and the model fit index (AGFI < 0.9). Teacher affective support and academic emotions had a direct effect on intrinsic motivation, extrinsic and amotivation. Student emotional support had a direct effect on intrinsic motivation and extrinsic, but its relationship with amotivation was not significant and had no effect. Teacher affective support and student emotional support had a direct effect on academic emotions. Conclusions: Findings showed that teacher affective support, student emotional support and academic emotions have an effect on intrinsic and extrinsic motivation. Therefore, teachers should pay special attention to the emotional support of students and encourage students to support each other emotionally and allow them to express emotions in the classroom to increase their academic motivation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teacher affective support, Student emotional support, Intrinsic motivation, Extrinsic motivation, Amotivation, Academic emotions.

نویسندگان مقاله مهدیه‌سادات نادمی | Mahdieh Sadat Nademi
North Tehran Branch,Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

علیرضا محمدی آریا | Alireza Mohammadi Arya
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

فاطمه خویینی | Fatemeh Khoeini
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1932-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات