این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۴۹-۶۲
عنوان فارسی
الگوی ساختاری رابطه بین ارتباط والد- فرزند و سبکهای تصمیمگیری با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سبکهای تصمیم گیری در دوره نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ارتباط والد- فرزند و سبکهای تصمیمگیری انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به صورت نمونهگیری خوشه ای تصادفی تعداد 723 نفر انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامهها به صورت آنلاین پاسخ دهند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری، پرسشنامه الگوی ارتباط والد - فرزند و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک تصمیمگیری اجتنابی (19/0) و آنی (18/0) با الگوی رابطه والد-فرزند امنیت مدار و سبک تصمیمگیری اجتنابی (24/0) با الگوی رابطه والد-فرزند آزادی مدار دارای همبستگی مثبت معنادار در سطح 01/0 بود. همچنین تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ارتباط والد- فرزند و سبکهای تصمیمگیری دارای نقش میانجی بود (01/0 >P). شاخصهای برازش نیز گویای برازش مناسب مدل بودند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، متخصصان فعال در زمینه کار با نوجوانان میتوانند به منظور بهبود سبک تصمیم گیری در این افراد به اصلاح الگوهای رابطه والد-فرزند و تنظیم هیجان اقدام نمایند. کلید واژه ها: ارتباط والد- فرزند، تنظیم هیجان، سبکهای تصمیمگیری، نوجوان.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رتباط والد- فرزند، تنظیم هیجان، سبکهای تصمیمگیری، نوجوان.
عنوان انگلیسی
Structural model of the relationship between parent-child relationship and decision-making styles mediated by cognitive emotion regulation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Decision-making styles in adolescence are of particular importance. The aim of this study was to investigate the mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between parent-child relationship and decision-making styles. Methods: The present study was descriptive-correlation and structural equation modeling. The statistical population of the present study included high school students in Tehran in the academic year 1399-1400. 723 people were selected by simple random cluster sampling and were asked to answer the questionnaires electronically. Data collection tools included decision-making styles questionnaire, parent-child relationship pattern questionnaire and cognitive emotion regulation questionnaire. Results: The results showed that avoidant decision-making style (0.19) and instantaneous (0.18) with security-oriented parent-child relationship model and avoidance decision-making style (0.24) with the pattern of freedom-oriented parent-child relationship had a significant positive correlation at the level of 0.01. Cognitive emotion regulation also mediated the relationship between parent-child relationship and decision-making styles (P < 0.01). The fit indices also indicated the proper fit of the model. Conclusion: Based on the results of this study, professionals working in the field of adolescents can improve the decision-making style in these people to improve the patterns of parent-child relationship and emotion regulation. Keywords: Parent-child relationship, emotion regulation, decision making styles, adolescent
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Parent-child relationship, emotion regulation, decision making styles, adolescent
نویسندگان مقاله
میترا قاضی | Mitra Ghazi
Islamic Azad University, Science Research Branch of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
فریبرز باقری | Fariborz Bagheri
Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
رضا قربان جهرمی | Reza Ghorban Jahromi
Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
خدیجه ابوالمعالی حسینی | Khadijeh Abu Al-Moali Al-Husseini
Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Tehran, Iran
دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1816-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات