این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۴۹-۶۲

عنوان فارسی الگوی ساختاری رابطه بین ارتباط والد- فرزند و سبک‌های تصمیم‌گیری با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سبک­های تصمیم گیری در دوره نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ارتباط والد- فرزند و سبک­های تصمیم­گیری انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به صورت نمونه­گیری خوشه ای تصادفی تعداد 723 نفر انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامه­ها به صورت آنلاین پاسخ دهند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه سبک­های تصمیم­گیری، پرسشنامه الگوی ارتباط والد - فرزند و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک تصمیم­گیری اجتنابی (19/0) و آنی (18/0) با الگوی رابطه والد-فرزند امنیت مدار و سبک تصمیم­گیری اجتنابی (24/0) با الگوی رابطه والد-فرزند آزادی مدار دارای همبستگی مثبت معنادار در سطح 01/0 بود. همچنین تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ارتباط والد- فرزند و سبک­های تصمیم­گیری دارای نقش میانجی بود (01/0 >P). شاخص­های برازش نیز گویای برازش مناسب مدل بودند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، متخصصان فعال در زمینه کار با نوجوانان می­توانند به منظور بهبود سبک تصمیم گیری در این افراد به اصلاح الگوهای رابطه والد-فرزند و تنظیم هیجان اقدام نمایند. کلید واژه ­ها: ارتباط والد- فرزند، تنظیم هیجان، سبک­های تصمیم­گیری، نوجوان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رتباط والد- فرزند، تنظیم هیجان، سبک­های تصمیم­گیری، نوجوان.

عنوان انگلیسی Structural model of the relationship between parent-child relationship and decision-making styles mediated by cognitive emotion regulation
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Decision-making styles in adolescence are of particular importance. The aim of this study was to investigate the mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between parent-child relationship and decision-making styles. Methods: The present study was descriptive-correlation and structural equation modeling. The statistical population of the present study included high school students in Tehran in the academic year 1399-1400. 723 people were selected by simple random cluster sampling and were asked to answer the questionnaires electronically. Data collection tools included decision-making styles questionnaire, parent-child relationship pattern questionnaire and cognitive emotion regulation questionnaire. Results: The results showed that avoidant decision-making style (0.19) and instantaneous (0.18) with security-oriented parent-child relationship model and avoidance decision-making style (0.24) with the pattern of freedom-oriented parent-child relationship had a significant positive correlation at the level of 0.01. Cognitive emotion regulation also mediated the relationship between parent-child relationship and decision-making styles (P < 0.01). The fit indices also indicated the proper fit of the model. Conclusion: Based on the results of this study, professionals working in the field of adolescents can improve the decision-making style in these people to improve the patterns of parent-child relationship and emotion regulation. Keywords: Parent-child relationship, emotion regulation, decision making styles, adolescent  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parent-child relationship, emotion regulation, decision making styles, adolescent

نویسندگان مقاله میترا قاضی | Mitra Ghazi
Islamic Azad University, Science Research Branch of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران

فریبرز باقری | Fariborz Bagheri
Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران

رضا قربان جهرمی | Reza Ghorban Jahromi
Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران

خدیجه ابوالمعالی حسینی | Khadijeh Abu Al-Moali Al-Husseini
Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Tehran, Iran
دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1816-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات