این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۷۶-۸۶
عنوان فارسی
اثر بخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در بزرگسالان بیشتر اوقات با مشکلات مرتبط با کارکردهای اجرایی از جمله حافظه کاری بروز پیدا میکند. پژوهشحاضرباهدف تعیین اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه در سال 1399 انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل کلیهدانشجویان 40-20 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در سال 1399 بودند. نمونه شامل 24 دانشجو بود که باروش نمونه گیری هدفمند انتخاب وبه روش تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل (12 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس رتبه بندی بیش فعالی همراه با نقص توجه بزرگسالان بارکلی (2011) و آزمون حافظه وکسلر (1941) بود. آموزش توانبخشی شناختی شامل 18 تمرین آموزش نرم افزاری و 12 تمرین دستی (مداد- کاغذی) باتمرکز برحافظه وتوجه بود که در طی15جلسه 45 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی در نرم افزار 24-SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری،یادگیری کلامی، حافظه بینایی، تکرار ارقام و حافظه منطقی بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تأثیر معناداری داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (05/0>P). نتیجه گیری: نتایج نشاندهنده اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه بانقص توجه بود، در نتیجه،روانشناسان بالینی و درمانگران میتوانند از روش توانبخشی شناختی درکنار سایر روشهای درمانی برای بهبود حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه بانقص توجه استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانبخشی شناختی، حافظه کاری، بیش فعالی بزرگسالان
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training on Working Memory of Hyperactive Adults - with Attention Deficit
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder in adults often occurs with problems related to executive functions such as working memory. The present study was conducted in 2016 to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation training on the working memory of adults with ADHD. Method: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest-follow-up design with a control group. The statistical population included all students aged 20-40 years with ADHD in Islamic Azad University, Zanjan Branch in 2021. The sample consisted of 24 students who were selected by purposive sampling and randomly divided into two groups of experimental (n = 12) and control (n = 12). Research instruments including demographic questionnaire, hyperactivity rating scale with adult attention deficit Barclay (2011) and Wechsler memory test (1941) were used. Cognitive rehabilitation training consisted of 18 software training exercises and 12 manual exercises (pencil-paper) focusing on memory, attention, inhibition, and mind-reading, which were presented to the experimental group in 15 sessions of 45 minutes. The collected data were analyzed using repeated-measures analysis of variance and Bonferroni post hoc test in SPSS (version 24) software. Results: The results showed that cognitive rehabilitation training on working memory had a significant effect on verbal learning, visual memory, repetition of numbers, and logical memory in adults with ADHD with attention deficit in the experimental group compared to the control group (P < 0.05). Conclusion: The results showed the effectiveness of cognitive rehabilitation training on the working memory of adults with attention deficit hyperactivity disorder. Therefore, clinical psychologists and therapists can use cognitive rehabilitation along with other treatments to improve the working memory of adults with attention deficit hyperactivity disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adult Hyperactivity , Cognitive Rehabilitation, Working Memory
نویسندگان مقاله
فاطمه نظری | fatemeh nazari
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
پروانه قدسی | Parvaneh Ghodsi
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مجید ابراهیم پور | Majid Ebrahimpour
استادیار، گروه روانشناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاداسلامی، قائنات، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1810-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات