این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۱۲۲-۱۳۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و پرخاشگری پرستاران شاغل در بیمارستان‌های روان‌پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ذهن‌آگاهی به عنوان رویکردی برای رفع تنش در حوزه پرستاری معرفی شده است و می‌تواند از تعاملات درمانی تحول‌گرایانه پرستاران پشتیبانی کند و فعالیت‌های فکری آنان را به تجربیات واقعی تبدیل کند. از این رو جهت کاهش افسردگی و پرخاشگری در پرستاران، پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و پرخاشگری پرستاران بیمارستان‌های روان‌پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. روش‌کار: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون‌-‌ پس‌آزمون و پیگیری سه‌ ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 635 نفر پرستاران شاغل در بیمارستان‌های روان‌پزشکی تهران در سال 1398 بودند که سه بیمارستان به صورت تصادفی انتخاب و از بین 73 نفر که دارای نمره بالای افسردگی و پرخاشگری بودند، 30 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) هر گروه 15 نفر، گمارش شدند. گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی دریافت کرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌ افسردگی بک II و پرخاشگری باس و پری بودند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 25 و با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر انجام شد.  یافته‌ها: براساس نتایج این پژوهش بین میانگین نمرات افسردگی و پرخاشگری در دو سطح پیش‌آزمون (83/19 و 33/78) و پس‌آزمون (33/13 و 08/68) در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود داشت، در حالی که این تفاوت در نمرات  افسردگی و پرخاشگری در دو سطح پیش‌آزمون (28/17 و 47/74) و پس‌آزمون (80/16 و 87/73) در گروه کنترل مشاهده نشد. در نتیجه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی منجر به کاهش افسردگی و پرخاشگری شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش شد و این کاهش در مرحله پیگیری نسبتاً ثابت مانده است ((p>0/05. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، انجام آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی می‌تواند موجب کاهش افسردگی و پرخاشگری شود که جزء شاخص‌های سلامت‌روان هستند و در نهایت می‌توانند موجب ارتقاء سلامت روان پرستاران شود. واژگان کلیدی: ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، افسردگی، پرخاشگری، پرستاران
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، افسردگی، پرخاشگری، پرستاران

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction on Depression and Aggression in Nurses of Psychiatric Hospital
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Mindfulness has been introduced as an approach to relieving stress in the field of nursing and can support nurses' transformational therapeutic interactions and turn their intellectual activities into real experiences. Therefore, in order to reduce depression and aggression in nurses, the present study aimed to investigate the effect of mindfulness-based stress reduction education on depression and aggression in nurses of psychiatric hospitals Methods: The present study was a quasi-experimental type of pertest-posttest and a three-months follow-up with a control group. The statistical population included 635 nurses working in psychiatric hospitals in Tehran in 1398, three hospitals were randomly selected and from 73 people who had high scores of depression and aggression, 30 people were selected by voluntarily sampling and randomly assigned to 2 groups (experimental group and control group) of each group of 15 people. The experimental group received 8 sessions of Mindfulness-Based Stress Reduction training compared to the control group. The research tools were a Beck Depression II questionnaire and Bass and Perry Aggression questionnaire. Data analysis was performed using SPSS software version 25 and repeated measures using mixed analysis of variance. Based on the findings: According to the results of this study, there was a significant difference between the mean scores of depression and aggression in the two levels of pre-test (19.83 and 78.33) and post-test (13.33 and 68.08) in the experimental group. While this difference in the scores of depression and aggression at two levels of pre-test (17.28 and 74.47) and post-test (16.80 and 73.73) was not observed in the control group. As a result, mindfulness-based stress reduction in depression and aggression of the participants in the experimental group, and this reduction remined relatively constant in the follow-up phase (p>0/05). Conclusions: According to the results, mindfulness-based stress reduction training can reduce depression and aggression, which are indicators of mental health and can ultimately improve the mental health of nurses.                                   Keywords: Mindfulness-Based Stress Reduction, Depression, Aggression, Nurses
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness-based stress reduction, Depression, Aggression, Nurses

نویسندگان مقاله زهره زاهدی راد |
Department of Counseling, Faculty of counseling and Educational Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
گروه مشاوره، دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

سیمین‌دخت رضاخانی | Simindokht Rezakhani
Department of Counseling, Faculty of counseling and Educational Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
گروه مشاوره، دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

پریوش وکیلی | Parivash Vakili
Department of Counseling, Faculty of counseling and Educational Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
گروه مشاوره، دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1591-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات