این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۴-۳۸
عنوان فارسی
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روانپرستاری در ایران و واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش پرستاری در رشتههای مختلف از جمله روانپرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهههای اخیر در جهان و همچنین در ایران با سرعت زیادی درحال توسعه و گسترش است. مقایسه برنامه درسی رشتهی روانپرستاری ایران با برنامه درسی کشورهای پیشرو میتواند در درک نقاط ضعف و قوت برنامه کنونی و ارائهی راهکارهایی برای بهبود آن مفید باشد. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روانپرستاری در ایران و واینه آمریکا انجام شده است. روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در نیمه دوم سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان با روش چهار مرحلهای بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت. یافته ها: مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد بهداشت روان در هر دو محیط دارای شباهتها و تفاوتهایی است. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری در ایران ملاکی و در امریکا هنجاری میباشد. در هیچ یک از دانشگاه ها اهداف اختصاصی رشته تعریف نشده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت روان در ایران بدون پرداخت هزینه و کاملا حضوری و در امریکا با پرداخت هزینه و به دو صورت حضوری و نیمه حضوری با بستر مناسب آموزش های غیر حضوری و مبتنی بر شواهد میباشد. نتیجه گیری: رشته کارشناسی ارشد بهداشت روان به دلیل نیازهای در حال رشد بیماران با اختلال روانی و افزایش ابتلا به این اختلالات در جامعهی کنونی و ماهیت پیچیده مداخلات بهداشت روان و نیازها و انتظارات دانشجویان، نیاز به بررسی و بهبود در زمینههای شرایط پذیرش دانشجو، تعریف جایگاه واقعی و نقش فارغ التحصیلان، تبیین اهداف اختصاصی رشته و بازنگری در شیوههای آموزشی و ورود شیوه های آموزشی نوین دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانپرستاری، برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد، ایران، واینه، مطالعه تطبیقی
عنوان انگلیسی
Comparison of Master’s Curriculum of Psychiatric Nursing in Iran and the Wayne University, USA: A Comparative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nursing education in various fields, including psychiatric nursing as a part of the higher education system is developing rapidly in recent decades in the world and also in Iran. Comparing the curriculum of Iranian psychiatric nursing with the curriculum of leading countries can be useful in understanding its strengths and weaknesses and providing solutions for its improvement. This study aimed to compare the curriculum of the psychiatric nursing master's degree program in Iran and Wayne, USA. Method: This descriptive-analytical study was performed in 2020 at Semnan University of Medical Sciences using Bereday four-stages including description, interpretation, juxtaposition, and comparison. Results: The comparison of the master's degree program in mental health in both environments has similarities and differences. Admission of students to the master's degree in psychiatric nursing in Iran is criterion-based and in the United States is normative. In none of the universities hasn't defined specific field of study goals. Studying for a master's degree in mental health in Iran is free of charge and face to face and in the United States is by paying tuition in both In-person training and part-time with a suitable platform for virtual and evidence-based education. Conclusions: Due to the growing needs of patients with mental disorders, increase in the incidence of these disorders in the current society, the complex nature of mental health interventions and the needs and expectations of students, there is a need to review and improve the conditions of student admission, defining the real position and role of graduates, explaining the specific objectives of the field, reviewing the teaching methods and introducing new teaching methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychiatric Nursing, MS.C. Curriculum, Iran, Wayne, Comparative Study
نویسندگان مقاله
صفورا یغمایی | Safura Yaghmaei
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
حسن بابا محمدی | Hassan Babamohamadi
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران.
منیر نوبهار | Monir Nobahar
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1803-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات