این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۸

عنوان فارسی اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی یکی از ﺷﺎیﻊ ﺗﺮیﻦ ﻣﺸﮑﻼت ﮐﻮدﮐﺎن و ﻣﻬمترین ﻋﻠﻞ ارﺟﺎع ﺑﻪ درﻣﺎﻧﮕﺮان اﺳت، پرخاشگری علاوه بر آسیب به خود و دیگران، می­تواند در محیط مدرسه و خانه خطرات جدی به بار بیاورد و از طرفی استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان می­تواند نقش مهمی در کنار آمدن فرد با شرایط نامطلوب داشته باشد. از این روی ﻫﺪف از انجام ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﺑﺮرﺳـﻲ اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی شهربابک بود. روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه است. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی کودکان دبستانی مراجعه کننده به مراکز تخصصی یوگا شهرستان شهربابک در سال 1398 تشکیل داد. تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های مداخله و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه­ های تنظیم هیجان (ERQ) و پرخاشگری بود و برای هر دو گروه اجرا شد. جلسات تمرینی یوگادرمانی به مدت 8 جلسه، 60 دقیقه­ای ( هفته ای 1 جلسه) برای کودکان اجرا شد. پس از مداخله هر دو گروه پرسشنامه های فوق را به عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد بین گروه مداخله و گروه کنترل کودکان دبستانی در تنظیم هیجان و پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد(001/≥p). بدین معنی که تنظیم هیجان و پرخاشگری در گروه مداخله بعد از تمرینات یوگادرمانی بهبود یافته است. نتیجه ­گیری: به نظر می ­رسد یوگادرمانی می­ تواند باعث بهبود تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری در کودکان دبستان (7 تا 11 سال) شود، توصیه می­شود روان درمانگران در کنار سایر مداخلات درمانی از این تمرینات در کودکان برای تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری استفاده نمایند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یوگا درمانی، تنظیم هیجان و پرخاشگری.

عنوان انگلیسی The effectiveness of yoga therapy on emotional regulation and aggression in elementary school children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In addition to harming yourself and others, aggression can pose serious risks to the school and home environment, and the use of emotion regulation strategies can play an important role. Having a person with unfavorable conditions. Therefore, the aim of this study was the effective of yogatherapy on emotional regulation and aggression of elementary school children in Shahrebabak. The present study is quasi-experimental with pre-test-post-test and control group. The statistical population of the study consisted of all primary school children referring to the specialized yoga centers of Shahrebabak city. A total of 60 people were selected by available sampling method and randomly assigned to intervention and control groups. The tools used included emotion regulation (ERQ) and aggression questionnaires and were administered to both groups. Yoga exercise sessions lasted for 8 sessions, 60 minutes (1 session per week) for children. After the intervention, both groups completed the above questionnaires as a posttest. Data were analyzed using covariance analysis. The findings showed a significant difference between the intervention group and the primary school control group in emotion regulation and aggression (p. 0.001). This means that the regulation of excitement and aggression in the intervention group has improved after yoga exercises. Conclusion: It seems that yoga can improve emotional regulation and reduce aggression in primary school children (7 to 11 years old), it is recommended that psychotherapists, along with other therapeutic interventions, use these exercises in children to regulate emotion and reduce aggression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Yogatherapy, Emotion Regulation, Aggression.

نویسندگان مقاله حکیمه کافی | hakimeh Kafi
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان، رفسنجان، ایران

وحید منظری توکلی | vahid manzari tavakoli
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1575-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات