این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۱۴-۲۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پرستاران نقش اصلی را در ارائه خدمات سلامت دارند بنابراین ارتقای بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی آنان با بهبود عملکرد شغلی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزشهای ذهنآگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران انجام شد. روش: در این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون 60 نفر از پرستاران بیمارستانهای سیرجان به طور تصادفی در سه گروه 20 نفره شامل؛ دو گروه مداخله (یک گروه برای آموزش ذهنآگاهی و دیگر آموزش فراشناخت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی و آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد فراشناخت برای گروه مداخله استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کییز و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر قبل و بعد از مداخله ی آموزشی استفاده گردید. دادها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمرات در ابعاد بهزیستی اجتماعی در گروههای مداخله بعد از اجرای آموزش فراشناخت و ذهنآگاهی افزایش داشت. بیشترین افزایش در گروههای ذهنآگاهی و فراشناخت به ترتیب مربوط به خرده مقیاسهای مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی بود. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزشهای ذهنآگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران اثر مثبت داشته است (05/0P<). نتیجه گیری: آموزشهای ذهن آگاهی و فرا شناخت میتوانند اثرات مفید بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی شاغلین گروههای شغلی در معرض استرس بالا مانند پرستاران داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امید به زندگی، بهزیستی اجتماعی، ذهن آگاهی، فراشناخت، پرستاران
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Mindfulness and Metacognition Education on Social Welfare and Life Expectancy of Nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nurses have a key role in providing health services, so promoting their social well-being and life expectancy is associated with improving in job performance. The present study was done with the aim of investigation the effectiveness of mindfulness and metacognition education on social welfare and life expectancy of nurses. Methods: in this quasi-experimental research with pretest and posttest design 60 nurses of Sirjan hospitals Were randomly divided in 3 groups (each group 20 members), consist of: 2 treatment groups (one for education based on mindfulness and another for education based on metacognition) and one control group. Mindfulness training based on social relationships and social skills training with metacognition approach are used for intervention groups. Keys social wellbeing scale and Schneider's life expectancy questionnaire are used for data gathering before and after educational intervention, data were analyzed by SPSS software using descriptive and analytical statistics. Significance level was set at 0.05. Results: The mean scores of social welfare dimensions improved in intervention groups after applying mindfulness and metacognition education. The most increase in mindfulness and metacognition groups, was related to social participation and social acceptance subscales, respectively. Analysis of covariance showed that mindfulness and metacognition educations had a positive effect on social welfare and life expectancy of nurses (P< 0.05( Conclusion: mindfulness and metacognition educations can produce beneficial effects on social welfare and life expectancy of people who face with high level of stress such as nurses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
life expectancy, social well-being, mindfulness, metacognition, nurses
نویسندگان مقاله
زهرا ایزدآبادی | Zahra Izadabadi
Sirjan School of Medical Science
دانشکده علوم پزشکی سیرجان
محدثه بلوردی | Mohadeseh Balvardi
Sirjan School of Medical Science
دانشکده علوم پزشکی سیرجان
زهرا ایمانی گوغری | Zahra Imani-goghary
Sirjan School of Medical Science
دانشکده علوم پزشکی سیرجان
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1526-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات