این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۵۵-۶۶

عنوان فارسی تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر چنان درگیر نگرانی‌های احتمالی مربوط به آینده هستند که به سختی می‌توانند در زمان حال زندگی کرده و اتفاقات خوشایندی را که در حال رخ دادن است را تجربه نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش‌کار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان دارای تشخیص اختلال اضطراب فراگیر سطح شهر تهران در سال 1397- 1398 تشکیل داده و نمونه مورد مطالعه نیز تعداد 30 از این افراد بودند که به شیوه هدفمند انتخاب و در دو 15 نفره گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را طی 8 جلسه، هفته‌ای یک جلسه 120 دقیقه‌ای دریافت نمودند. داده‌های پژوهش قبل از شروع مداخله و بلافاصله پس از اتمام جلسات درمانی به وسیله پرسشنامه‌های هوش هیجانی بار آن (EQI) و پرسشنامه باورهای فراشناخت (MCQ-3) گردآوری شده و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) و به کمک نرم افزار تحلیل داده SPSS.v.23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و مولفه‌های فراشناخت نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر از نظر آماری معنادار است (001/0> P). نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر علاوه بر معناداری آماری، می‌توان بر اهمیت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی افزایش خودآگاهی هیجانی و کاهش شدت باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب تاکید نموده و از آن به عنوان یک روش مؤثر استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، خودآگاهی هیجانی، باورهای فراشناختی، اختلال اضطراب فراگیر

عنوان انگلیسی The efficcacy of mindfulness-based cognitive therapy on emotional self-awareness and meta-cognitive beliefs in adolescents with generalized anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patients with generalized anxiety disorder are so involved with possible future concerns that they can hardly live in the present and experience what is happening. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive therapy based on mind-awareness on emotional self-awareness and meta-cognitive beliefs in adolescents with general anxiety disorder. Methods: The present study was a semi-experimental design with pretest and posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all adolescents with general anxiety disorder diagnosis in the city of Tehran in 1397- 1397, and 30 of them were selected through targeted sampling and were assigned to two groups of 15 experimental and control groups. The subjects of the mind-cognitive-based cognitive therapy group received a 120-minute session per week for 8 sessions. The research data were collected before and after the intervention and immediately after the end of the sessions by EQI questionnaire and metacognitive beliefs questionnaire (MCQ-3). Using descriptive statistics (mean and standard deviations) and inferential (Multivariate covariance analysis) and analyzed by SPSS v.23 software. Results: The results of this study showed that the effect of cognitive therapy based on mind-awareness on emotional self-awareness and meta-cognitive components of adolescents with general anxiety disorder was statistically significant (P < 0.001). Conclusion: Based on the results of this study, in addition to the statistical significance, the importance of cognitive therapy based on mind-awareness of increasing emotional self-awareness and reducing the severity of metacognitive beliefs in adolescents with anxiety disorder can be emphasized and used as an effective method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mindfulness-based cognitive therapy, emotional self-awareness, meta-cognitive beliefs, generalized anxiety disorder

نویسندگان مقاله ناهید شعبان | nahid shaaban
azad university
دانشگاه آزاد اسلامی

مهسا دهقانی | mahsa dehghani
azad university
دانشگاه آزاد اسلامی

الهه رفعتی | elahe rafaati
shiraz university
دانشگاه شیراز

سحر قربانی | sahar ghorbani
azad university
دانشگاه آزاد اسلامی

امید امانی | omid amani
shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1576-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات