این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۷۸-۸۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش روانی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران دوقطبی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه :اعضای خانواده بیماران روانی اغلب احساس ناتوانی و تجربه دیسترس، اضطراب، افسردگی و مشکلات اقتصادی دارند.هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخلات آموزشی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی نوع یک در اولین بار بستری میباشد. روش کار: پژوهش حاضر یک کار آزمایی بالینی با گروه شاهد و به روش نمونهگیری آسان (در دسترس) انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه برابر آزمایشی (32 نفر) و شاهد (32 نفر) جایگیری شد. محقق برای گردآوری دادهها دو پرسشنامهی دادههای دموگرافیک و پرسشنامهی اضطراب بک در 2 مرحله که شامل پیش از انجام مداخله و پس از انجام مداخله استفاده شد و از هر دو گروه، تقاضا شد، در جلسهای حضور یابند و بهصورت گروهی پسآزمون (پرسشنامه اضطراب بک) را تکمیل کنند.جلسه آموزشی، حمایتی برای گروههای آزمون با حضور مراقب اصلی، هفتهای دو جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار گردید. در طی هشت جلسه مداخلات روانی آموزشی گروهی را دریافت کردند و گروه کنترل پس از پیشآزمون در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. برای آنالیز دادهها از نرمافزار SPSS نسخهی 20 و نیز مقدار p-value< 0.05 استفاده شد. یافته ها:میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پیش آزمون 44/37 با انحراف معیار 76/11 و در گروه گواه 53/29 با انحراف معیار 89/8 بود. میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پس آزمون 22/12 با انحراف معیار 84/7 و در گروه گواه 41/28 با انحراف معیار 10/9 بود. میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پیگیری 69/6 با انحراف معیار 81/4 و در گروه گواه 31/27 با انحراف معیار 44/9 بود. نتیجه گیری: مداخله آموزش روانی گروهی طراحیشدهای که در این پژوهش مورداستفاده قرارگرفته توانسته است تغییرات مطلوبی در آگاهی مراقبین در رابطه با مراقبت از بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی نوع I ایجاد نماید
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، اختلال دوقطبی، آموزش روانی خانواده
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Effect of Group Psychoeducation on the Anxiety Level of the Main Caregiver of Bipolar Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Family members of psychiatric patients often experience disabilities and experiences of distress, anxiety, depression, and economic problems. The purpose of this study was to determine the effect of group educational interventions on the anxiety of primary caregivers of patients with type I bipolar disorder for the first time. Methods: The present study was a clinical trial with a control group using a convenience sampling method and was randomly divided into two equal experimental (n = 32) and control (n = 32) groups. eligibility for data collection two demographic and beck anxiety questionnaires was used in two stages including pre-intervention and post-intervention and both groups were asked to attend a meeting. completing the post-test (beck anxiety inventory) in a group. during the eight sessions, they received group-based psychosocial interventions and the control group received no intervention after the pre-test. spss software version 20 and p-value < 0.05 were used for data analysis. Results: The mean anxiety level in the experimental group in the pre-test was 37.44 with a standard deviation of 11.76 and in the control group was 29.53 with the standard deviation of 8.89. the mean level of anxiety in the experimental group at post-test was 12.22 with the standard deviation of 7.84 and in the control group was 28.41 with standard deviation of 9.10. the mean level of anxiety in the experimental group was 6.69 with a standard deviation of 4.81 and in the control group was 27.31 with a standard deviation of 9.44. Conclusion: The designed group psychoeducational intervention used in this study has been able to produce favorable changes in carers' awareness about caring for patients with type I bipolar disorder and thereby reduce their anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Bipolar disorder, Family psycho education.
نویسندگان مقاله
محمد مرادی بگلویی | mohammad moradi baglooei
Qazvin University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
حسین جاودانی | hossein javdani
Qazvin University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سمیه اسماعیلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سعید شهسواری | Saeid Shahsavari
Qazvin University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1367-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات