این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۶-۵۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بزهکاری یک پدیده اجتماعی است و بزهکاران در مقایسه با دیگران بیشتر به اختلال‌های روانشناختی مبتلا می‌شوند. یکی از روش‌های آموزشی نسبتا جدید و برگرفته از موج سوم روان‌درمانی برای کاهش اختلال‌های روانشناختی، آموزش مبتنی بر شفقت است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش نوجوانان دختر بزهکار شهر زاهدان در سال 1399 به تعداد 167 نفر بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب با روش تصادفی در دو گروه 15 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بر اساس پکیج گیلبرت (2009) تحت آموزش مبتنی بر شفقت قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های امیدواری (اسنایدر و همکاران، 1991)، رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) و نارسایی خلقی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994) بودند. داده‌ها با آزمون‌های خی‌دو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چند‌متغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته‌ها: بر اساس آزمون خی‌دو گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر سن خودشان و تحصیلات والدین تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P). علاوه بر آن، نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مبتنی بر شفقت باعث افزایش امیدواری (001/0>, P75/84=F) و رضایت از زندگی (001/0>, P46/81=F) و کاهش نارسایی خلقی (001/0>, P20/65=F) نوجوانان دختر بزهکار شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر افزایش امیدواری و رضایت از زندگی و کاهش نارسایی خلقی در نوجوانان دختر بزهکار بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی نوجوانان دختر بزهکار از جمله امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی آنها می‌توانند از روش آموزش مبتنی بر شفقت در کنار سایر روش‌های آموزشی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مبتنی بر شفقت، امیدواری، رضایت از زندگی، نارسایی خلقی، نوجوانان بزهکار

عنوان انگلیسی The Effect of Compassion Focused Training on Hope, Life Satisfaction and Alexithymia of Delinquent Female Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Delinquency is a social phenomenon and delinquents in compared to others are more affected to psychological disorders. One of the relatively new educational methods and derived from the third wave of psychotherapy to reduce psychological disorders is compassion focused training. Therefore, present study aimed to determine the effect of compassion focused training on hope, life satisfaction and alexithymia of delinquent female adolescents. Methods: The method of this study was semi-experimental with a pretest-posttest design and control group. The research population was delinquent female adolescents of Zahedan city in 2020 year with number of 167 people. The research sample consisted of 30 people who after reviewing the criteria to entering study were selected by purposive sampling method and randomly assigned into two groups of 15 people. The experimental group received compassion focused training based Gilbert package (2009) for 8 sessions of 90-minutes and the control group receive no training. Research tools were the questionnaires of hope (Snyder and et al, 1991), life satisfaction (Diener and et al, 1985) and Toronto alexithymia (Bagby and et al, 1994). Data analyzed with the tests of Chi-square, independent t and multivariate analysis of covariance in SPSS software version 22. Results: Based on the Chi-square test the experimental and control groups weren't significant difference in terms of their age and parents' education (P>0.05). Also, based on the independent t test the experimental and control groups in the pretest didn't have significant difference in terms of hope, life satisfaction and alexithymia (P>0.05), but groups in the posttest have significant difference in terms of all three variables (P< 0.001). In addition, the results of multivariate analysis of covariance showed that compassion focused training led to increase hope (F=84.75, P< 0.001) and life satisfaction (F=81.46, P< 0.001) and decrease alexithymia (F=65.20, P< 0.001) of delinquent female adolescents. Conclusions: The results indicated the effect of compassion focused training on increasing hope and life satisfaction and decreasing alexithymia in delinquent female adolescents. Therefore, therapists and health experts can use from compassion focused training method along with other educational methods to improve psychological characteristics delinquent female adolescents including their hope, life satisfaction and alexithymia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Alexithymia, Compassion Focused Training, Delinquent Adolescents, Hope, Life Satisfaction

نویسندگان مقاله غلامرضا ثناگوی محرر | Gholamreza Sanagouye Moharer
Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

محمود شیرازی | Mahmoud Shirazi
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

سمانه کیا | Samaneh Kia
Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

زهرا کرمی مهاجری | Zahra Karami Mohajeri
Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1563-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات