این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۶۵۶-۶۶۷

عنوان فارسی اثربخشی مداخله شناختی رایانه‌محور بر نظریه ذهن کودکان مبتلا به نقص توجه / بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نقص توجه / بیش‌فعالی، اختلالی عصبی‌رشدی است و با 3 ویژگی اصلی، یعنی نقص توجه، بیش‌فعالی و تکانشگری توصیف می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله شناختی رایانه‌محور بر نظریه ذهن دانش‌آموزان دختر و پسر با اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی بود.مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان ابتدایی دختر و پسر 8 تا 12‌ساله با اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی شهر تبریز در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دختر و پسر 8 تا 12 با اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و با جایگزینی تصادفی در دو گروه 15‌نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) و آزمون نظریه ذهن استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که مداخله شناختی رایانه‌محور بر نظریه ذهن دانش‌آموزان با اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی اثر مثبت و معناداری داشته است (0/001>P).نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که اصلاح نظریه ذهن می‌تواند تا حد زیادی در بهبود مشکلات و تعاملات دانش‌آموزان با نقص توجه بیش‌فعالی مؤثر واقع شود و از مشکلات تحصیلی آن‌ها بکاهد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شناختی رایانه‌محور، نظریه ذهن، نقص توجه / بیش‌فعالی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Computer-based Training of Progressive Cognition on Theory of Mind in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder characterized by three main characteristics, namely, attention deficit, hyperactivity disorder, and impulsivity. This study aimed to investigate the effectiveness of computer-based training of progressive cognition on the theory of mind in students with ADHD.Methods: This study was a quasi-experimental, pretest-posttest design with a control group. The study’s statistical population consisted of all male and female elementary students of 8-12 years old with ADHD in Tabriz City in the academic year 2019. The study sample consisted of 30 boys and girls with ADHD selected by purposeful sampling and randomly divided into two experimental and control groups (n=15). Children symptom inventory-4 and theory of mind test were used for data collection. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance by SPSS v. 22 software.Results: The results of covariance analysis showed that computer-based cognitive intervention had a positive and significant effect on the theory of mind of students with ADHD (P< 0.001).Conclusion: Modifying the theory of mind can be very effective in improving students’ problems and interactions with ADHD and reducing their academic issues.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش شناختی رایانه‌محور, نظریه ذهن, نقص توجه / بیش‌فعالی

نویسندگان مقاله راحله وحید |
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

معصومه آزموده |
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

سید محمود طباطبائی |
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

مرضیه علیوندی وفا |
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101107_c540bf4dbcbc7b7f892b87fca758a670.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات