این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۱۸-۱۲۴
عنوان فارسی
شیوع اختلالات صوت در معلمان دبستان های شهر اراک در سال ۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف با توجه به اینکه مشکلات صوتی میتواند تاثیر زیادی بر توانایی کاری معلمان و در نتیجه جامعه داشته باشد، هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع اختلالات صوت در معلمان دبستان های شهر اراک بود. مواد و روش ها مطالعه کنونی شیوع اختلال صوت را در 965 معلم پایه اول تا ششم دبستان های شهر اراک با استفاده از پرسشنامه سنجش اختلالات صوت ویژه معلمان مقطع ابتدایی که از روایی و پایایی بالایی برخوردار است، مورد بررسی قرار داد. افرادی که نمره 9 یا بالاتر گرفتند به عنوان معلمان مبتلا به اختلالات صوت طبقه بندی شدند. یافته ها شیوع اختلال صوت در معلمان دبستان های شهر اراک، %28/9 (29/9% از معلمان مرد و 28/9% از معلمان زن) می باشد. بین پایه تحصیلی مورد تدریس معلم و شیوع اختلال صوت (0/815=Pvalue) و جنسیت معلم و شیوع اختلال صوت (0/666=Pvalue) تفاوت معناداری مشاهده نشد، ولی بین نوع مدرسه (0/001=Pvalue) و نوع ناحیه (1 یا 2) (0/044=Pvalue) و شیوع این اختلال تفاوت معنادار مشاهده شد. نتیجه گیری به طورکلی شیوع کل اختلال صوت در معلمان برابر 28/9% است که عوامل جنسیت و پایه تحصیلی مورد تدریس تفاوتی در میزان شیوع این اختلال ایجاد نمی نماید، ولی نوع مدرسه و ناحیه تحصیلی در شیوع این اختلال موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیوع، اختلال صوت، معلمان،
عنوان انگلیسی
Prevalence of Voice Disorder among Primary Teachers in the City of Arak- 2018
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Given that voice problems can have a huge impact on the teachers' ability to work and as a result on the whole society, the aim of the present study was to determine the prevalence of voice disorders in primary school teachers in Arak. Materials and Methods: To evaluate the prevalence of voice disorders, 965 teachers of the first to sixth levels from Arak primary schools were evaluated using voice Disorders Questionnaire for primary School Teachers, which enjoys high reliability and validity indices. Particpants who received score 9 or higher were classified as teachers with voice disorders. Results: The prevalence of voice disorders among primary school teachers in Arak was 28.9% (29.9%, male teachers and 28.9% female teachers). Increase in the teaching grade ( P = 0.815) and the teacher's gender ( P = 0.666) did not significantly increase the prevalence of the disorder, but the type of school (P = 0.001) and the type of area (1 or 2) with P = 0.044 had a significant effect on the prevalence of this disorder. Conclusion: In general, the prevalence of voice disorder in teachers was found to be 28.9%. Gender and the basis of teaching factors do not make a difference in the prevalence of this disorder, but the type of school and educational area is effective in the prevalence of this disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شیوع, اختلال صوت, معلمان
نویسندگان مقاله
عبدالرضا یاوری |
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
اکرم ولی زاده |
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
دانیال حبیبی |
گروه آمارزیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
فریبا مجیری |
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100825_426d105f381fbbeff3ee29b4c6b14272.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات