این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۸۷-۲۹۷
عنوان فارسی
تأثیر توانبخشی شناختی و بازی های حرکتی هدفمند بر حافظه کاری کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در حافظه کاری به ویژه حافظه بینایی- فضایی دچار کمبود میباشند. در پژوهش حاضر، اثربخشی مداخلات مبتنی بر توانبخشی شناختی و بازیهای حرکتی هدفمند در بهبود عملکرد حافظه کاری دختران 7 تا 10 سال دارای اختلال هماهنگی رشدی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها روش پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه کنترل بود. شصت دختر 10-7 سال (میانگین سنی 8/43 سال) از بین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر بروجن با استفاده از روش خوشهای چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه جای گرفتند (سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل، هر گروه 15 نفر). از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی - نسخه والدین و آزمون هوش ریون برای غربالگری اولیه و از آزمون اِن- بک (N-Back) برای سنجش عملکرد حافظه کاری قبل و بعد از دوره آزمایشی (24 جلسه 45 دقیقه ای، سه جلسه در هفته به مدت هشت هفته) استفاده شد. پروتکل آزمایشی برای توانبخشی شناختی، تمرین مهارت های حل مسئله، هماهنگی حسی و حرکتی و هماهنگی دست و چشم و برای بازی های هدفمند حرکتی، تمرین مهارت های حرکتی ظریف و درشت با تأکید بر تعادل، هماهنگی و جهت یابی بودند. داده ها با استفاده از آزمون t جفت شده و تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. یافته ها عملکرد حافظه کاری در گروههای توانبخشی شناختی، بازی هدفمند و مداخله ترکیبی از پیشآزمون به پسآزمون به طور معنادار افزایش یافت (0/001> p)، در حالیکه در گروه کنترل تغییر معنادار مشاهده نگردید (0/05< p). پس از کنترل تفاوت گروه ها در پی شآزمون، عملکرد حافظه کاری گروه های ترکیبی (98/86= M) و توانبخشی شناختی (95/63= M) در پسآزمون، به طور معناداری بالاتر از گروههای بازی هدفمند (86/54= M) و کنترل (57/01= M) بود و عملکرد حافظه کاری گروه بازی هدفمند نیز به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل قرار داشت. نتیجه گیری ترکیب توانبخشی شناختی با بازی های هدفمند مبتنی بر فعالیت های ادراکی- حرکتی می تواند به اثربخشی بیشتری در بهبود حافظه کاری دختران 7 تا 10 سال دارای اختلال هماهنگی رشدی منجر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال هماهنگی رشدی، حافظه کاری، بازی، توانبخشی شناختی،
عنوان انگلیسی
Effect of Cognitive Rehabilitation and Purposeful-Movement Plays on Working Memory among Children with Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Children with developmental coordination disorder show deficits in working memory, especially visual-spatial memory. In the present study, we investigated the efficacy of interventions based on the cognitive rehabilitation and purposeful-movement plays in improving working memory performance among 7-10 year-old girls with developmental coordination disorder. Materials and Methods: The research method was experimental with pre- and post-test design and a control group. A total of 60 girls, aged 7-10 years (mean age 8.43 years), were selected from among all elementary school students in Broujen using multistage cluster sampling and were randomly divided into four groups (three experimental groups and a control, each group including 15 individuals). Developmental Coordination Disorder Questionnaire - Parent Version and Raven’s Intelligence Test were used for initial screening and the N-Back Test was applied to measure the performance of working memory before and after the experimental period (24 sessions, each for 45 minutes, three sessions per week for eight weeks). Experimental protocol for cognitive rehabilitation was designed to improve problem-solving skills, sensory-motor coordination, and hand-eye coordination. Also, purposeful-movement plays were designed to develop fine and gross motor skills with an emphasis on the balance, coordination, and lateralization. Data were analyzed using paired-samples t test and covariance analysis at the confidence level of95%. Results: The performance of working memory was significantly increased from pre-test to post-test in the groups of cognitive rehabilitation, purposeful play, and combined intervention (p < .001), whereas no significant change was observed in the control group (p > .05). After controlling for differences of groups in the pre-test, the working memory of the combined intervention (M = 98.86) and cognitive rehabilitation (M = 95.63) in the post-test were significantly higher than those of the purposeful play (M = 86.54) and control (M = 57.01) groups and the working memory performance in the group of purposeful play was significantly higher than that of the control group (p < .001). Conclusion: Combining cognitive rehabilitation with purposeful games based on the perceptual-motor activities can lead to greater efficacy in improving working memory among 7-10 year-old girls with developmental coordination disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال هماهنگی رشدی, حافظه کاری, بازی, توانبخشی شناختی
نویسندگان مقاله
رضوان عباسیان بروجنی |
گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
صالح رفیعی |
استادیار رفتار حرکتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
مهدی نمازی زاده |
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
فرشاد تجاری |
گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100830_1a395c7a3280d373fe1289e564a01225.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات