این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۴۴-۵۳

عنوان فارسی اثربخشی خودشفقتی بر بهزیستی روانشناختی و تاب‌آوری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: در مادران کودکان اوتیسم سطح بهزیستی روانشناختی پایین‌تر از دیگر مادران است. هدف از پژوهش تعیین اثربخشی آموزش خودشفقتی بر بهزیستی روانشناختی و تاب‏آوری مادران دارای فرزند اوتیسم بود. روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 64 نفر از مادران دارای فرزند اوتیسم انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) قرار گرفتند. گروه‌ آزمایش تحت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش خودشفقتی قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. از پرسشنامه‌های غربالگری زودهنگام ویژگی‌های اوتیسم (ESAT)، بهزیستی روانشناختی (SPWB) و تاب‏آوری (CD-RISC) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش خودشفقتی به ‌کار رفته در این پژوهش می‌تواند همه 6 بُعد SPWB شامل تسلط محیطی (0.001>p؛ 117.914=F)، پذیرش خود (0.001>p؛ 34.940=F)، رابطه مثبت با دیگران (0.001>p؛ 42.355=F)، داشتن هدف در زندگی (0.001>p؛ 61.213=F)، رشد فردی (0.001>p؛ 9.111=F) و استقلال (0.001>p؛ 8.254=F)، و همچنین همه 5 بُعد CD­RISC شامل تصور از شایستگی فردی (0.001>p؛ 24.883=F)، تحمل عاطفه منفی (0.001>p؛ 47.487=F)، پذیرش مثبت تغییر (0.001>p؛ 22.419=F)، کنترل (0.001>p؛ 16.979=F) و تأثیرات معنوی (0.001>p؛ 104.497=F) مادران را بهبود بخشد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش خودشفقتی مداخله مؤثری در بهبود بر بهزیستی روانشناختی و تاب‌آوری مادران دارای فرزند اوتیسم است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اوتیسم، تاب‌آوری، خودشفقتی

عنوان انگلیسی The effectiveness of self compassion-focused training on well-being psychological and resiliency of mothers with autism children
چکیده انگلیسی مقاله Background and aims: Mothers of children with autism have lower levels of psychological well-being than other mothers. The purpose of this study was to determine effectiveness of self-compassion education on psychological well-being and resilience in mothers of children with autism. Methods: This research employed a semi-experimental design with pre-test, post-test and control group. Totally, 64 mothers of children with autism were selected by available sampling method, and randomly divided into experimental (n=32) and control (n=32) groups. The experimental group underwent 10 sessions of 90 minutes of self-care education, but the control group remained on the waiting list. To collect data Early Screening of Autistic Traits Questionnaire (ESAT), Ryff's Scales of Psychological Well-being (SPWB), and Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Data analysis was performed using multivariable analyze of covariance. Results: The results showed that the self-compassion education used in this study could improve all six areas of SPWB including environmental mastery (p< 0.001; F=117.914), self-acceptance (p< 0.001; F=34.940), positive relations with others (p< 0.001; F=42.355), purpose in life (p< 0.001; F=61.213), personal growth (p< 0.001; F=9.111) and autonomy (p< 0.001; F=8.254), as well as all five factors of CD‐RISC including personal competence (p< 0.001; F=24.883), tolerance of negative affect (p< 0.001; F=47.487), positive acceptance of change (p< 0.001; F=22.419), control (p< 0.001; F=16.979) and spiritual influences (p< 0.001; F=104.49) of mothers. Conclusion: Based on the results of this study, the self-compassion education is an effective intervention in improving psychological well-being and resilience of mothers of children with autism.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autistic Disorder, Psychological Resiliency, Self Compassion

نویسندگان مقاله سیما زمانی | Sima Zamani
MSc of educational psychology, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران

پیمان یوسف زاده | Pyman Yousefzadeh
Assistant professor, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
استادیار، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران

مهدی منوچهری | Mehdi Manoochehri
Associate professor, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1847-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده تحقیقی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات