این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۴۳-۵۱
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: دوران نوجوانی با احساسهای متناقض، تحریکات فیزیولوژیکی و عواطفی پرتنش همراه است و تعارضهای گوناگونی در رابطه والد- نوجوان ایجاد میشود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه کلاسهای آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان است. روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد، تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-1398 دارای رفتارهای پرخطر و مادرانشان با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش خانواده را طی 8 جلسه 120 دقیقهای به صورت هفتگی دریافت نمود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه پیوند والدینی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر در هر دو گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون کوواریانس مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه کلاسهای آموزش خانواده موجب افزایش پیوند والدینی و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان شده است (0.001>p). نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که از برنامه کلاسهای آموزش خانواده میتوان در جهت بهبود مشکلات نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خانواده، برنامههای آموزشی، رفتارهای پرخطر، نوجوانان
عنوان انگلیسی
The effectiveness of family education classes on parental bonding and high-risk behaviors among adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aims: Adolescent period is associated with conflicting feelings, physiological and emotional stimuli, which causes conflicts in parent-adolescent relationships. The aim of this study was to determine the effectiveness of family education classes on parental bonding and high-risk behaviors among adolescents. Methods: The research was a quasi-experimental pre-test post-test study with a control group. The statistical sample of the study consisted of 30 female high school students in Babol city (in the academic year of 2019-2020) with high-risk behavioral problems and their mothers. The subjects were selected by purposive non-random sampling method and were randomly divided into two groups of 15 (experimental and control group). The experimental group received weekly the family education program in eight sessions of 120 minutes. Before and after the intervention, parental bonding questionnaire and risky behaviors questionnaire were performed in both groups. Data were analyzed by covariance test. Results: The results of this study showed that family education program increased parental bonding and reduced high-risk behaviors among adolescents (p< 0.001). Conclusion: In summery, the study showed that family education classes can be useful in improving the problems of adolescents with high-risk behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Family, Training Programs, Education, Risky Health Behaviors, Adolescents
نویسندگان مقاله
اسفندیار ابراهیمتبار گردرودباری | Esfandiar Ebrahimtabar Gerdroodbari
PhD student, Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
سیده علیا عمادیان | Seyedeh Olia Emadian
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
بهرام میرزائیان | Bahram Mirzaeian
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1965-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات