این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۳۶-۴۷

عنوان فارسی تأثیر آموزش خودشفابخشی بر فرسودگی شغلی، کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری عاطفی کارکنان اورژانس اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: فرسودگی شغلی یکی از مهمترین عواقب اجتناب‌ناپذیر استرس کاری است که به نوبه خود منجر به فرسودگی جسمی، تغییر رفتار و عملکرد شغلی می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خودشفابخشی بر فرسودگی شغلی، کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری عاطفی کارکنان اورژانس اجتماعی شهر اصفهان بود. روش بررسی: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان اورژانس اجتماعی شهر اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 36 نفر از کارکنان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 18 نفری آزمایشی و گروه گواه قرار داده شدند. سپس آزمودنی‌‌های گروه آزمایش در 14 جلسه‌ 90 دقیقه‌ای آموزش خودشفابخشی را دریافت کردند. برای گردآوری اطلاعات در سه مرحله سنجش از پرسشنامه‌های فرسودگی شغلی، کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و انعطاف‌پذیری عاطفی استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز، آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر به کار گرفته شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش خودشفابخشی بر کاهش فرسودگی شغلی، بهبود کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری عاطفی کارکنان اورژانس اجتماعی موثر است (05/ 0>p)؛ به طوری که بر همه ابعاد فرسودگی شغلی، دو بعد سلامت جسمانی و سلامت روانشناختی در کیفیت زندگی و همه ابعاد انعطاف‌پذیری عاطفی تأثیرگذار بوده است. نتیجه‌گیری: آموزش خودشفابخشی می‌تواند در محیط‌های کاری پر تنش به منظور افزایش آرامش و سلامت روانی مورد استفاده قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودمراقبتی، فرسودگی شغلی، کیفیت زندگی، سازگاری عاطفی

عنوان انگلیسی The effectiveness of self-healing training on job burnout, quality of life, and emotional flexibility in Isfahan's social emergency personnel
چکیده انگلیسی مقاله Background and aims: Burnout is one of the most important unavoidable consequences of work stress that causes physical fatigue, changes in job behavior and performance. The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of self-healing training on job burnout, quality of life, and emotional resilience of Isfahan's social emergency personnel. Methods: The research method was semi-experimental with pretest/posttest/follow-up design and a control group. The statistical population of the study included all social emergency personnel in Isfahan city. Using the stratified random sampling method, 36 personnel were selected and randomly assigned into two groups (n=18) of experimental and control. The subjects in the experimental group received 14 sessions of 90 minutes of self-healing training. The burnout questionnaire, the WHO quality of life questionnaire, and the emotional flexibility questionnaire were used to collect data in three stages. Analysis of variance with repeated measures was used. Results: Findings showed that self-healing training is effective in reducing burnout, improving quality of life, and emotional resilience of social emergency personnel (p< 0.05); So that it affected on all dimensions of burnout, two dimensions of the quality of life (physical and mental health), and all dimensions of emotional flexibility. Conclusion: The self-healing training can be used in stressful work environments to increase tranquility and mental health.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self Care, Occupational Burnout, Quality of Life, Emotional Adjustment

نویسندگان مقاله زهره لطیفی | Zohreh Latifi
Department of Psychology, Payame Noor University, Iran
دانشگاه پیام نور، ایران

لادن شفیعی | Ladan Shafie
Payame Noor University, Iran
دانشگاه پیام نور، ایران

محمد سلطانی زاده | Mohammad Soltanizadeh
Department of Psychology, Payame Noor University, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام ‌نور، ایران


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1951-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طب بحران
نوع مقاله منتشر شده تحقیقی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات