این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۷۶-۸۴

عنوان فارسی آسیب‌شناسی فرسودگی شغلی کارکنان هوانوردی و راه‌کارهای کاهش آن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فرسودگی شغلی می‌تواند منجر به از دست دادن کیفیت فرد و کاهش کارایی او شود که این امر در سازمانها موجب از دست رفتن بهره‌وری و افزایش هزینه خواهد شد، بنابراین شناسایی اثرات ناشی از تنیدگی شغلی می‌تواند باعث جلوگیری از بروز حوادث غیرقابل پیش‌بینی گردد. هدف از این مطالعه بررسی مؤلفه‌ها و شاخص‌های مؤثر بر فرسودگی شغلی کارکنان هوانوردی ایران، تبیین میزان اثرگذاری این عامل در این قبیل کارکنان و ارائه راه‌کار مناسب جهت کاهش آن بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی – همبستگی بر اساس مدل سنجش فرسودگی شغلی مازلاک – جکسون (1996) انجام شد. جمعیت پژوهش به صورت تصادفی طبقه‌ای از بین هوانوردان ایران انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل فردی در ایجاد تنیدگی و فرسودگی مؤثر است. میزان تنیدگی شغلی در بُعدهای خستگی هیجانی به میزان 75% و مسخ شخصیت به میزان 76% در حد «متوسط و زیاد» بود. ولی در بُعد کاهش موفقیت فردی به میزان 32% «متوسط» و 68% «کم» بود. همچنین نتایج آمار استنباطی نشان داد که رابطه معنی‌داری بین عوامل فردی و سازمانی و فرسودگی شغلی وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: در آسیب‌های سازمانی «پیچیدگی و مبهم بودن شغل هوانوردی» به عنوان اولین اولویت توسط پاسخ‌دهندگان مطرح شده است. پیشنهاد می‌شود تلاش گردد تا با ساده‌سازی کار از طریق شرح شغل مشخص و مسیر شغلی مناسب رفع ابهام انجام گیرد و نیز به رفع مسائل و مشکلات اقتصادی کارکنان هوانوردی توجه ویژه‌ای شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنیدگی شغلی، فرسودگی شغلی، هوانوردی

عنوان انگلیسی Pathology of job burnout in aviation staff and strategies for its reduction
چکیده انگلیسی مقاله Background: Job burnout can lead to a loss of quality and efficiency of a person, which will cause the lack of productivity and increased costs in organizations. Therefore, identifying the effects of occupational stress can prevent unpredictable events. The purpose of this study was to investigate the components and indicators affecting the burnout of Iranian aviation employees, to explain the effectiveness of this factor in them and to provide a suitable solution to reduce it.Materials and methods: This descriptive-correlational study was based on Maslach-Jackson (1996) Burnout Inventory. The study population was randomly selected from among Iranian aviatorsResults:. Findings showed that individual factors are affective in stress and burnout. The rate of occupational stress  in emotional fatigue was 75% and in the personality change was76%that were moderate and high, respectively, but the dimension ofreduced personal success was 32% ,moderate, and 68%, low. In addition, the results of inferential statistics indicated that there is a significant relationship between individual and organizational factors as well as job burnout.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Occupational Stress, Occupational Burnout, Aviation

نویسندگان مقاله نیک بخش حبیبی | NickBakhsh Habibi
Shahid Sattari Aeronautical University, Tehran, Iran
دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

محمد اسماعیلی | Mohammad Esmaeili
Assistant professor


امیر خمیه گرد | Amir Kheimigard
IR Air Force Office of Strategic Studies and Theoretical Research, Tehran, Iran
دفتر مطالعات راهبردی و پژوهش‌های نظری نیروی هوایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-440-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی نظامی
نوع مقاله منتشر شده تحقیقی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات