این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۲۹-۳۸
عنوان فارسی
اثربخشی خودیاری توازن هیجانی مبتنی بر توجه آگاهی بر کژتنظیمی هیجان و شفقت بر خود
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شواهد روبهرشدی نشان میدهند که مداخلات خودیاری مبتنی بر توجهآگاهی منافعی برای سلامت جسمانی و روانشناختی در جمعیتهای مختلف دارند. توازن هیجانی مبتنی بر توجهآگاهی برنامه جدیدی است که تاکنون کارآمدی فرمت خودیاری آن مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر به بررسی کارآمدی این برنامه بر کژتنظیمی هیجان و بر شفقت بر خود در یک نمونه دانشجویی پرداخت. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی تصادفی کنترلشده دوسوکور بود. هشتاد دانشجو بهصورت تصادفی در دو گروه (هر گروه 40 نفر) خودیاری توازن هیجانی مبتنی بر توجهآگاهی یا کنترل فهرست انتظار قرار گرفتند. سنجش استفاده از مقیاس توجهآگاهی (MAAS)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) و مقیاس شفقت بر خود (SCS)، پیش از شروع مداخله، ده هفته بعد و در پیگیری دوماهه به انجام رسید. یافتهها: تحلیل کوواریانس نشاندهنده اثر معنادار برنامه خودیاری مداخله مبتنی بر توجهآگاهی بر کژتنظیمی هیجان و شفقت برخود در گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری بود (05/0>p)، درحالیکه گروه کنترل فهرست انتظار در هیچکدام از مقیاسها تغییر معناداری وجود نداشت. همچنین افزایش معناداری در توجهآگاهی در مرحله پسآزمون مشاهده شد (05/0>p). تغییرات به دست آمده در پیگیری دو ماهه پابرجا بود. بحث و نتیجهگیری: توازن هیجانی مبتنی بر توجهآگاهی میتواند یک برنامه خودیاری اثربخش، ارزان و مقبول در جهت کاهش کژتنظیمی هیجان و همچنین مؤثر بر شفقت بر خود باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توجهآگاهی، هیجان، شفقت
عنوان انگلیسی
The effectiveness of self-help of mindfulness-based emotional balance on emotion dysregulation and self-compassion
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Growing evidence demonstrate that mindfulness-based self-help interventions have benefits for physical and psychological health in different populations. Mindfulness-based emotional balance is a new program whose efficacy in form of self-help has not been studied so far. This study aimed to investigate the efficacy of the program on the emotion dysregulation and self-compassion in a student sample. Materials and methods: this study was a double-blind randomized control trial. Totally 80 students were randomly divided into two groups (40 people in each group) of self-help of mindfulness-based emotional balance and waiting list control. The Mindful Attentional Awareness Scale (MAAS), the Difficulty in Emotion Regulation Scale (DERS), and Self-Compassion Scale (SCS) were done before the intervention, after ten weeks, and at two months follow up. Results: Analysis of covariance showed a significant effect of self-help program on emotion dysregulation and self-compassion in the experimental group in the post-test and follow-up (P< 0.05), whereas waiting list control group showed no significant change in any of the scales. There was also a significant increase in mindfulness in the post-test stage (p< 0.05). All changes were permanent in two months follow-up. Conclusion: In summary, the mindfulness-based emotional balance can be an effective, inexpensive, and acceptable self-help program to reduce the emotion dysregulation and self-compassion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mindfulness, Emotion, Compassion
نویسندگان مقاله
خیرالله صادقی | Khirollah Sadeghi
Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشکده پزشکی، کرمانشاه، ایران
علی اکبر فروغی | Aliakbar Foroughi
Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشکده پزشکی، کرمانشاه، ایران
امیرسام کیانی مقدم | Amir Sam Kianimoghadam
Department of Clinical Psychology, School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پزشکی، گروه روانشناسی بالینی، تهران، ایران
میثم بازانی | Bazani Meysam
School of Medicine, Department of Clinical Psychology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پزشکی، گروه روانشناسی بالینی، تهران، ایران
علی اکبر پرویزی فرد | Aliakbar Parvizifard
Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشکده پزشکی، کرمانشاه، ایران
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1030-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات