این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۴۷-۵۵
عنوان فارسی
بررسی اثر بخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر DIR بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: احساس کمرویی یکی از مشکلاتی است که اغلب کودکان آن را تجربه میکنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر رویکرد تحولی-تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط (DIR) بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی اجرا شد. روش بررسی: جامعه آماری کلیه کودکان پیش دبستانی شهر مشهد بودند که با توجه به نمونه گیری خوشهای تصادفی 30 کودک با توجه به مقیاس کمرویی توسط چیک – بریگز انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگذاری شدند (15 آزمایش، 15 کنترل). گروه آزمایش، بازی درمانی فلورتایم را طی هشت هفته، هفتهای دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه دریافت کردند. نتایج با توجه به طرح پیش آزمون – پس آزمون و تحلیل آماری تی به دست آمد. یافتهها:. بررسی نمرههای به دست آمده از کمرویی توسط چیک – بریگز در دو گروه آزمایش و کنترل و مقایسه آنها با هم نشان داد، بازی درمانی فلورتایم تأثیر معناداری برمیزان کمرویی کودکان پیش دبستانی دارد (005/0p<)، و نتایج در گروه آزمایش بهبود قابل توجهی در نشانگان کمرویی نشان داد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش تغییرات چشمگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد، همچنین اثر بخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر DIR را بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی تأیید میکند. بر این اساس میتوان با مداخلاتی همچون بازی درمانی با توجه به رویکردهای تحولی این اصل مهم در روابط بین فردی کودک را بهبود بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی درمانی، کمرویی، کودک
عنوان انگلیسی
Evaluation of the effectiveness of floortime play therapy based on developmental individual relationship on improvement of preschool children's shyness
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Shyness is one of the problems that most children experience. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Floortime play therapy based on developmental individual relationship on the improvement of preschool children's shyness. Materials and methods: The statistical population consisted of all preschool children in Mashhad. 30 children were selected by random cluster sampling and Chick-Briggs shyness scale and divided into control and experimental groups (15 experimental, 15 control). The experimental group received Floortime play therapy for eight weeks, two sessions per week and 45 minutes per session. The results were obtained by pretest-posttest design and t-test statistical analysis. Results: Chick-Briggs scores on shyness in the two experimental and control groups and comparing them with each other showed that Floortime play therapy had a significant effect on the shyness of preschool children (p< 0.005). The results in the experimental group also indicated a significant improvement in shyness syndrome. Conclusion: In summary, the results of this study showed significant changes in the experimental group compared to the control group. The results also confirm Floortime play therapy based on developmental individual relationship on improving the shiness of preschool children. Therefore, According to evolutionary approaches, we can improve this important principle in a child's interpersonal relationships with interventions such as play therapy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Play Therapy, Shyness, Child
نویسندگان مقاله
زینب ضرابی مقدم | Zeinab Zarabi Moghaddam
سید امیر امین یزدی | Seyed Amir Amin Yazdi
Professor
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1823-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات