این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۲

عنوان فارسی بازگشت به پرواز خلبانان پس از جراحی پیوند عروق کرونر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خلبانان مهمترین سرمایه صنعت هوانوردی هستند و  بیماری عروق کرونر آنها منجر به خطر افتادن ایمنی هوانوردی می‌شود. هدف از این مطالعه آشنایی با شرایط بازگشت خلبانان به پرواز پس از جراحی پیوند عروق کرونر بود، روش بررسی: جستجوی مروری جامع پایگاه‌های اطلاعاتی برای مطالعات انجام گرفته تا پایان 2019 و بررسی مقررات پزشکی هوایی و دستورالعمل‌های کتب تخصصی مرجع طب هوافضا انجام گرفت. یافته‌ها: خلبانان نظامی پس از جراحی پیوند عروق کرونر به ندرت قادر به بازگشت به پرواز هستند اما در خصوص خلبانان غیرنظامی، در پایان بازتوانی موفق 6 ماهه، خلبانانی که همراه حال عمومی خوب و بی علامتی، در اکوی قلب، کسر تخلیه قلب≥50% و تست ورزش طبیعی دارند، استرس اکو یا اسکن قلبی آنان فاقد ایسکمی القاء‌پذیر میوکارد و در هولتر فاقد آریتمی هستند و آزمون‌های بیوشیمیایی قابل قبول دارند می‌توانند ضمن معاینات سالانه با محدودیت پرواز با حضور بیش از یک خلبان که یک خلبان فاقد محدودیت پزشکی باشد، به پرواز بازگردند. در غیر این صورت، مادام‌العمر رد صلاحیت پروازی خواهند شد. بحث و نتیجه‌گیری: خلبانان از 40 سالگی، نسبت به سایر افراد از میزان ابتلای بالاتری به بیماری عروق کرونر بی‌علامت و مرگ ناگهانی قلبی با وقوع آریتمی و حوادث ترومبوآمبولبیک برخوردارند. خلبانان نظامی جوانتر از نظر پایش سلامت فردی و سازمانی در شرایط بهتری هستند، اما متأسفانه به دلیل ناتوانی حاصل از جراحی پیوند عروق کرونر و عوارض داروهای تجویز شده امکان برگشت بسیار کمی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلبانان، بیماری عروق کرونر، جراحی پیوند عروق کرونر، نظامی

عنوان انگلیسی Pilots returning to flight status after coronary artery bypass graft surgery
چکیده انگلیسی مقاله Background: Pilots are the most important asset of the aviation industry, and and their coronary artery disease endangers aviation safety. The aim of this study was to get acquainted with the conditions of pilots returning to flight status after coronary artery bypass graft surgery. Materials and methods: A comprehensive review of databases for the studies was conducted until the end of 2019. Also, a review of aviation medical regulations and of instructions of specialized books on aerospace medicine was performed. Results: Military pilots are rarely able to return to flight after coronary artery bypass graft surgery. On the otherhand, in the case of civilian pilots, at the end of six months of successful rehabilitation, those who were asymptomatic with ejection fraction≥50% in echocardiography, normal exercise tolerance test, no inducible ischemia in stress echocardiography or myocardial perfusion imaging, no arrhythmias in holter monitoring, and acceptable blood biochemistry tests, can return to the flight with a restriction of flighting with presence of more than one pilot with no medical restrictions as well as regular annual medical examinations. Otherwise, they will be unqualified forever from the flight. Conclusion: From the age of 40, pilots have a higher incidence of asymptomatic coronary artery disease, sudden cardiac death from arrhythmias, and thromboembolic events than normal population. Young military pilots are in better conditions in personal and organizational health monitoring. But, unfortunately, if they had coronary artery bypass graft surgery, due to disability after surgery and side effects of prescribed drugs, they would have very little chancec of returing to the flight.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pilots, Coronary Artery Disease, Coronary Artery Bypass, Military

نویسندگان مقاله محمود مؤمن‌زاده | Mahmud Momenzadeh


حمزه شاه علی | Hamze Shahali


آزاده امیرآبادی فراهانی | Azade Amirabadi Farahani



نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1057-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طب هوا فضا
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات