این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۴-۱۴
عنوان فارسی
اثربخشی درمان غیرفعالسازی حالت خانوادهمحور، درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر دارای مشکلات رفتاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افسردگی و اضطراب از متغیرهایی هستند که سلامت روانی نوجوانان را تضعیف میکند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان غیرفعالسازی حالت خانواده محور، درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر اجرا شد. روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش، چهارگروهی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان مادران 120 نوجوان دختر 14 تا 18 ساله در شهر اصفهان در تابستان 1398، مادران 60 نوجوان بر مبنای ملاکهای ورود و خروج انتخاب و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه 15 نفر گمارده شدند. پرسشنامههای افسردگی کواس و اضطراب کتل مورد استفاده قرار گرفت. سه گروه درمان غیرفعالسازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد طی 10 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل واریانس اندازههای تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در افسردگی و اضطراب، بین درمانهای غیرفعالسازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سه درمان با یکدیگر در افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در اضطراب بین درمان غیر فعالسازی حالت خانواده محور با درمان شناختی-رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد درمانهای غیرفعالسازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد از زمره درمانهایی هستند که میتوانند افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر را درمان کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خانواده درمانی، درمان شناختی-رفتاری، درمان پذیرش و تعهد، افسردگی، اضطراب، نوجوانان
عنوان انگلیسی
The effectiveness of family mode deactivation therapy, cognitive behavioral therapy, and acceptance-commitment therapy on depression and anxiety of adolescent girls with behavioral problems
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Depression and anxiety are variables that undermine adolescents' mental health. The aim of this study was to determine the effectiveness of family mode deactivation therapy, cognitive behavioral therapy, and acceptance-commitment therapy on depression and anxiety of adolescent girls. Materials and methods: The research method was quasi-experimental, and the research design was four groups in three stages: pre-test, post-test, and two-month follow-up. Among mothers of 120 adolescent girls aged 14-18 years, in Isfahan in the summer of 2019, the mothers of 60 adolescent were assigned to three experimental groups and one control group (each group with 15 adolescents) based on inclusion and exclusion criteria. Kovas depression inventory and the Cattle anxiety questionnaire were used. Family mode deactivation therapy, cognitive behavioral therapy, and acceptance-commitment therapy groups received therapy in 10 sessions. The data were analyzed by repeated measure analysis of variance and post-hoc Bonferroni test. Results: The results showed that in depression and anxiety, there was a significant difference between family mode deactivation therapy, cognitive behavioral therapy, and acceptance-commitment therapy compared with the control group (p< 0.01). There was also no significant difference between the three treatments in depression, but there was a significant difference in anxiety between family mode deactivation therapy and cognitive behavioral therapy (p< 0.01). Conclusion: This study showed that family mode deactivation therapy, cognitive behavioral therapy, and acceptance-commitment therapy were among the therapies that can treat depression and anxiety in adolescent girls.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Family Therapy, Cognitive Behavioral Therapy, Acceptance and Commitment Therapy, Depression, Anxiety, Adolescents
نویسندگان مقاله
سارا جوادی | Sara Javadi
Department of psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
محسن گل پرور | Mohsen Golparvar
Department of psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
راضیه ایزدی | Rasieh Izadi
Assistant professor, Safahan Nonprofit Higher Education Institute, Isfahan, Iran
مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی صفاهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1844-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات