این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۹۵-۹۹
عنوان فارسی
اثر بخشی مهارتآموزی گروهی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران پرخاشگر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به پیامدهای زیان بار پرخاشگری بر نوجوانان و اطرافیان آنان، این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی مهارت آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر پرخاشگر انجام شد. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری 2 ماهه روی 24 نفر دانش آموزان دختر انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و بدین منظور فراخوانی برای مشاوران مدارس متوسطه دوم جهت ارجاع دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه دوم و سوم، مشکوک به پرخاشگری، ارسال شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (DERS) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری استفاده شد. از دانشجویان ارجاعی به هسته مشاوره آموزش پرورش شهرستان لاهیجان 24 نفر که بر اساس پرسشنامه پرخاشگری دارای اختلال پرخاشگری بودند (نمره کمتر از 99/69) انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش 14 جلسه مهارت آموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی را گذراندند و گروه گواه در لیست انتظار ثبت شدند. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر که مهارتآموزی رفتار درمانی دیالکتیکی را دریافت کردند و میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگری که این روش را دریافت نکردند، تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0>p). بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که گرچه مهارتآموزی رفتار درمانی دیالکتیکی موجب کاهش دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر میگردد اما این میزان کاهش از نظر آماری چندان معنادار نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، رفتار درمانی، هیجانات، پرخاشگری
عنوان انگلیسی
Effectiveness of the dialectical behavior therapy skills training on emotion regulation of aggressive girls
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Given the harmful consequences of aggression on adolescents and those around them, this research was performed with the aim of evaluating the effectiveness of the dialectical behavior therapy skills training on emotion regulation of female aggressive students. Materials and methods: This study was a clinical trial with pre-test, post-test, and a 2-month follow-up on 24 female students. The sampling method was purposeful. For this goal, a call was sent to second-level secondary school counsellors to refer the female students who are studying in the second and third bases and are suspected of aggression. For collecting data, the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) developed by Gratz and Roemer and Bass and Perry Aggression Questionnaire were used. From the students referred to the education counselling center in Lahijan City, 24 subjects who had aggression disorder, a score lower than 69.99, were selected, and then they were assigned randomly into control and experimental groups The experimental group underwent 14 sessions of the dialectical behavior therapy skills training and the control group was registered in the waiting list. Results: The results of data analysis showed that there is not a significant difference between the mean difficulty scores of emotion regulation of aggressive girls who received the dialectical behavior therapy skills training and those of aggressive girls who didn't receive this method (p< 0.05). Conclusion: This research showed that although the skill-training of dialectical behaviour therapy reduces the difficulty emotion regulation of aggressive girls, but this amount is not statistically significant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Behavior Therapy, Emotions, Aggression
نویسندگان مقاله
فاطمه قلی پوربازکیاگوراب | Fatemeh Gholipoor-bazkiaghurab
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-تهران-ایران
فاطمه گلشنی | Fatemeh Golshani
فرناز کشاورزی ارشدی | Farnaz Keshavarzi-arshadi
سوزارن امامی پور | Sozan Emamipour
مژگان سپاه منصور | Mojghan Sepahmansour
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-618-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات