این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پرستار و پزشک در رزم
، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۹۲-۱۰۲
عنوان فارسی
تاثیر نوروتراپی بر کاهش تکانش گری و تصمیم گیری پر خطر در دانش آموزان پسر دبیرستانی با نشانه های نقص توجه/بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال نقصتوجه/بیشفعالی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی میباشد. پژوهش حاضر نیز با هدف اثربخشی نوروتراپی بر کاهش تکانشگری و تصمیمگیری پر خطر در دانش آموزان پسر دبیرستانی با نشانههای نقصتوجه/بیشفعالی انجام شد. روشکار: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود که در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 30 آزمودنی بود، بدین صورت که یک گروه 15 نفره شامل افراد مبتلا به نشانگان اختلال نقصتوجه/بیشفعالی و 15 نفر در گروه پلاسیبو بودند، یعنی افرادی که مبتلا به نشانگان اختلال فوق هستند اما مداخلهای که برای آنها صورت گرفت واقعی نبود. ابزار پژوهش شامل دستگاه نوروفیدبک، آزمون بازداری پاسخ برو-نرو، آزمون خطرپذیری بادکنکی و پرسشنامه نشانگان نقصتوجه/بیشفعالی افراد بالغ بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت(p< 0/01) ، به نحوی که نوروتراپی باعث کاهش تکانگری و تصمیمگیری پر خطر در افراد مبتلا به نشانگان اختلال نقصتوجه/بیشفعالی شده است. نتیجهگیری: با توجه به تاثیرات مثبت این روش بر کاهش تکانشگری و تصمیمگیری پرخطر افراد مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی، این مطالعه نشان داد که نوروتراپی میتواند به عنوان یک روش موثر برای دستیابی به عملکرد بهینه در افرادی که اختلال نقصتوجه/بیشفعالی دارند میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوروتراپی، تکانشگری، تصمیم گیر پرخطر، شناخت، اختلال نقص توجه_ بیش فعالی.
عنوان انگلیسی
The Effect Neurotherapy on Decreasing Concentration and Highly Decision-making in High School Students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Symptoms
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common disorders of childhood. The present study was conducted with the aim of the effectiveness of neurotherapy on reducing the risk of impulsivity and high-risk decision making in high school female students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Methods: The present study was a semi-experimental design with two groups of subjects that was conducted in the 2017-18 academic year. The statistical sample of the study included 30 subjects, in which a group of 15 people included people with attention deficit hyperactivity disorder syndrome (ADHD) and 15 patients in the placebo group, that is, people with the following disorder syndrome, but interfering with them It was not real. The research instrument was a neurotherapy device, a go-nogo response inhibitory test, a balloon risk test, and a questionnaire for attention deficit / hyperactivity disorder in adults. Data analysis was done by SPSS software version 19 using multivariate covariance analysis. Results: Data analysis showed that there was a significant difference between the mean of pre- and post-test scores of the experimental and control groups There was a significant correlation (p < 0.01) with neurotherapy reducing impulsivity and high risk decision making in people with hyperactivity disorder. Conclusion: Considering the positive effects of this method on reducing the risk of impulsivity and high risk decision making in people with attention deficit hyperactivity disorder, this study showed that neurotherapy can be an effective way to achieve optimal performance in people who disorders of attention deficit hyperactivity disorder can be used.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Neurotherapy, impulsivity, high risk decision maker, recognition, attention deficit hyperactivity disorder.
نویسندگان مقاله
راهب جعفری | raheb jafari
tabriz university
دانشگاه تبریز
منصور بیرامی | masour bayrami
tabriz university
دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1281-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات