این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پرستار و پزشک در رزم
، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۳۲-۳۹
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش چهره به چهره بر میزان اضطراب بیماران تحت عمل جراحی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه یکی از انواع روشهای درمانی بیماران، جراحی است که تجربه استرسزا بوده وباعث ایجاد واکنشهای روانی از جمله اضطراب میشود. در صورت عدم کنترل میتواند بر نتایج عمل و وضعیت جسمانی بیمار تاثیر منفی بگذارد. لذا این مطالعه با هدف تاثیر آموزش بر بیماران تحت عمل جراحی انجام شد. روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی 84 بیمار کاندید اعمال جراحی، به صورت تصادفی در دو گروه 42 نفر(آزمون و کنترل ) قرار گرفتند. تمام بیماران در روز بستری، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اشپیل برگر STAI (State-Trait Anxiety Inventory) را تکمیل کردند. سپس در گروه آزمون، آموزش به صورت چهره به چهره روز قبل از عمل به بیماران داده شد. در ادامه قبل از عمل پرسشنامه اشپیل برگر مجدداً توسط بیماران تکمیل شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میزان اضطراب قبل از مداخله در گروه آزمون و کنترل به ترتیب (71/4 ±83/91) و (58/5 ±52/92) بود که از نظر آماری اختلاف معنیداری نداشت (542/0=P) ولی بعد از مداخله میانگین اضطراب در گروه آزمون و کنترل به ترتیب (63/3 ±55/87) و (66/8 ±17/93) بود که از نظر آماری اختلاف معنیداری داشت (001/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، پیشنهاد میشود زمینههای لازم جهت آموزش بیماران تحت عمل جراحی فراهم شود که این مورد میتواند در بهبود وضعیت بیماران موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جراحی، اضطراب، آموزش چهره به چهره
عنوان انگلیسی
The effect of face to face education on anxiety of patients undergoing surgery
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nowadays, one of the types of treatment for patients is surgery, which is a stressful experience and causes psychological reactions such as anxiety. Failure to control can negatively affect the outcome of the patient's physical activity and condition. The aim of this study was to evaluate the effect of education on patients undergoing surgery. Materials and Methods: In this experimental study, 84 patients who were candidates for surgery were randomly divided into two groups of 42 patients (test and control). All patients completed demographic questionnaire and STAI (State-Trait Anxiety Inventory) questionnaire on admission day. Then in the experimental group, patients were given face to face training the day before surgery. Before the surgery, the Spielberger questionnaire was completed again by the patients. The collected data were analyzed by SPSS software. Results: Pre-intervention anxiety in the experimental and control groups were (91.83 ± 4.71) and (92.52 ± 5.58), respectively, which was not statistically significant (p = 0.552). But after intervention the mean anxiety in the experimental and control groups were (87.55 ± 3.63) and (93.17 ± 8.66), respectively, which was statistically different (P < 0.001) ). Conclusion: According to the results, it is suggested to provide necessary fields for training of patients undergoing surgery which can be effective in improving the status of patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Surgery, Anxiety, Face to face training
نویسندگان مقاله
فریبا حاتمی | fariba hatami
Army Medical Officer
کارمند بیمارستان ارتش
اعظم حاجی بگلو | azam hajibeglo
Medical Officer
کارمند بیمارستان
سودابه آلوستانی | sodabe aloustani
Faculty of Nursing, Aliabad School of Nursing
هیات علمی دانشکده پرستاری علی آباد
بهار حاجی بگلو | bahar hajibeglo
نشانی اینترنتی
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-458-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات