این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۸
عنوان فارسی
تاثیر سن و تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری شنیداری-کلامی در زنان ۴۰ تا ۶۰ ساله دارای شنوایی هنجار
چکیده فارسی مقاله
هدف:حافظه کاری شنیداری کلامی توانایی یادگیری، نگهداری و به یادآوری هجاها یا کلمات گفتاری است. یکی از روش های رایج و محبوب برای بررسی حافظه شنیداری-کلامی استفاده از آزمون حافظه شنیداری – کلامی ری است. از عوامل دموگرافیک تاثیرگذار بر این آزمون، سن و تحصیلات می توان اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف بررسی این عوامل بر نتایج نسخه فارسی این آزمون انجام شده است.روش بررسی:مطالعه توصیفی – تحلیلی حاضر روی 50 زن با شنوایی هنجار در دو مقطع سنی ( 25 زن 40 تا 49 ساله و 25 زن 50 تا 59 ساله) به روش نمونه گیری دردسترس و غیرتصادفی با استفاده از نسخه فارسی آزمون شنیداری کلامی ری انجام شد.یافته ها:یافته های به دست آمده نشان می دهد که میانگین امتیاز زنان 40 تا 49 ساله در هر سه امتیاز یادآوری کلی، همراه با مداخله و با تاخیر نسبت به گروه دیگر بالاتر و معنادار بود (0/01>p). همچنین ارتباط مثبت معنی داری بین تحصیلات و این امتیازات مشاهده شد (0/01>p).نتیجه گیری:با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می رسد که آغاز تغییرات کاهشی در حافظه، قبل از سالمندی ایجاد می شود که این مسئله لزوم بررسی و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش میزان ناتوانی در سالمندان را بیش از پیش حائز اهمیت می کند. ضمن اینکه از تحصیلات نیز می توان به عنوان یک مشخصه دموگرافیک اساسی تاثیرگذار بر روی این نسخه نیز نام برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فظه کاری شنیداری – کلامی، آزمون یادگیری ری، زنان، سن، تحصیلات
عنوان انگلیسی
Effect of Age and Education on Performance of The auditory – Verbal Working Memory Among 40-60 Years Old Normal Hearing Woman
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:Auditory-verbal working memory is the ability to learn, retain, and recall syllables and words. Rey auditory – verbal learning test is one of the common and popular methods to evaluate auditory – verbal memory. Age and education are demographic factors affecting this parameter. The purpose of this study was to investigate these factors on the results of the Persian version of the test.Methods:This descriptive, analytic study was performed on 50 women aged 40-60 years with normal hearing at two age groups (25 women 40 to 49 years old and 25 women 50 to 59 years old), who were selected by convenience sampling method using the Persian version of the Rey Auditory-Verbal Learning test.Results:A significant correlation was observed between the mean of total recall score, recall after interference score, and delayed score at women 40 to 49 years old (p< 0.01). Also there was a significant positive correlation between education and these scores (p< 0.01).Conclusion:According to the results of this study, it seems that the beginning of decrement changes in memory occurs before the aging, which necessitates the need to consider and take preventive measures to reduce the incidence of inability in the elderly more and more. Furthermore, education can be considered as a major demographic characteristic on this test.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Auditory-verbal working memory, Rey learning test, Women, AGE, Education
نویسندگان مقاله
مرضیه سجادیان | M Sajadian
Department of Audiology, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مریم سجادیان | M Sajadian
Rehabilitation Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_19133.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات