این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۷۴-۸۶

عنوان فارسی تأثیر نوروفیدبک بر توجه اشتراکی و فعالیت الکتریکی مغز کودکان پسر دارای اختلال اوتیسم(کارکرد بالا)‌
چکیده فارسی مقاله هدف:اختلال طیف اوتیسم، یک اختلال رشدی است. افراد دارای اختلال اوتیسم در مهارت های اجتماعی نظیر توجه اشتراکی دچار مشکل هستند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر نوروفیدبک بر توجه اشتراکی و فعالیت الکتریکی مغز کودکان پسر 6 تا 8 سال دارای اوتیسم با کارکرد بالا بود.روش بررسی:30 کودک پسر دارای اختلال اوتیسم با کارکرد بالا در دامنه سنی 8-6 سال انتخاب و به صورت تصادفی در یکی از گروه های نوروفیدبک و کنترل قرار داده شدند. گروه نوروفیدبک به مدت 30 ساعت مداخله نوروفیدبک افزایش آلفا (12-8 هرتز) ،کاهش تتا (8-5 هرتز) و بتا (30-13 هرتز) را دریافت کردند. هر جلسه تمرینی بین 45 تا 60 دقیقه بود. گروه کنترل نیز به همین میزان مداخله شبیه سازی شده ای را دریافت می کردند. در دو مرحله پیش و پس از مداخله، توجه اشتراکی شرکت کنندگان توسط مقیاس ارتباط اجتماعی اولیه مورد سنجش قرار گرفت. همچنین از هر آزمودنی به مدت 5 دقیقه نوار مغز در دو مرحله پیش و پس آزمون ثبت شد تا تغییرات امواج آلفا، تتا و بتا مورد مقایسه قرار گیرند. از آزمون تحلیل آنالیز واریانس مرکب دو (گروه) × چهار( مراحل: پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری کوتاه مدت و پیگیری بلند مدت) و تحلیل واریانس به منظور بررسی تأثیر برنامه مداخلاتی استفاده شد و نمرات پی آزمون شرکت کنندگان به عنوان متغیر مداخله گر وارد گردید. آزمون های آماری توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام گرفتند.یافته ها:نتایج آماری نشان دهنده پیشرفت گروه نوروفیدبک در پس آزمون نسبت به پیش آزمون بود. همچنین بین دو گروه در پس آزمون تفاوت معنی داری در شاخص توجه اشتراکی مشاهده شد (0/05>p). علاوه بر این، شرکت کنندگان گروه نوروفیدبک توانسته بودند؛ تغییرات مورد نظر در امواج آلفا، تتا و بتا را نسبت به گروه کنترل در حالت استراحت ایجاد کنند.نتیجه گیری:با توجه به نتایج مطالعه حاضر، می توان چنین برداشت کرد که برنامه های مداخلاتی غیرتهاجمی نظیر نوروفیدبک می توانند به بهبود توجه اشتراکی کودکان دارای اختلال اوتیسم با کارکرد بالا منجر گردند و پیشنهاد می شود در برنامه های مداخلاتی افراد دارای اوتیسم، قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اوتیسم، توجه اشتراکی، نوروفیدبک، موج آلفا، موج تتا، موج بتا

عنوان انگلیسی The Effect of Neurofeedback on Joint Attention and Brain Electrical Activity in Boys ‎with High-Functioning Autism
چکیده انگلیسی مقاله Purpose:Autism spectrum disorder is a developmental condition. People with autism have difficulty with social skills such as joint attention. The aim of the present study was to investigate the effect of neurofeedback on joint attention and brain electrical activity in 6 to 8 year-old boys with autism.Methods:Thirty boys with high functioning autism in the age range of 6-8 years were selected and randomly assigned into one of the neurofeedback and control groups. The neurofeedback group received alpha increase (8-12 Hz), decrease theta (5-8 Hz) and beta (13-30 Hz) for 30 hours of neurofeedback intervention. Each training session lasted between 45 and 60 minutes. The control group received the same amount of simulated intervention. In the two stages of pre and post intervention, the participants' joint attention was measured by the initial social communication scale. Also, EEG were recorded for each participant for 5 minutes in two stages pre and post-test to compare the changes of alpha, theta and beta waves. A mixed-design ANOVA 2 (group) x 4 (phases: pre-test, post-test, short-term follow-up and long-term follow-up) and ANCOVA was used to analyze and evaluate the effect of the intervention program on participants' post-test scores and their pre-test entered as covariate variable. Statistical tests were performed by SPSS software version 23.Results:The statistical results showed that the neurofeedback group improved in the post-test compared to the pre-test. Also, there was a significant difference in the joint attention index between two groups in the post-test (p < 0.05). In addition, participants in the neurofeedback group were able to make the desired changes in alpha, theta and beta waves compared to the control group at rest (p < 0.05).Conclusion:According to the results of the present study, it can be concluded that non-invasive intervention programs such as neurofeedback can improve the joint attention of children with high functioning autism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism, Joint Attention, Neurofeedback, Alpha wave, Theta wave, Beta wave

نویسندگان مقاله مریم نظری | Maryam Nazari
Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی یادگیری حرکتی، گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

مهدی سهرابی | M Sohrabi
Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استاد تمام گروه رفتار حرکتی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

علیرضا صابری کاخکی | A.R Saberi kakhki
Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

سید معصومه سید حسینی | S.M Seyed Hoseini
Department of Neuroscience, Faculty of Advanced Technologies in Medicine,, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار گروه علوم اعصاب، دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی https://jpsr.mums.ac.ir/article_19134.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات