این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۵۸-۷۱
عنوان فارسی
اثربخشی درمان تحولی شنیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان تحولی شنیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر بهبود کودکان اختلال ﻭﻳﮊهی نارساخوانی شناختی بود.روش بررسی:این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انتخاب جامعه ی آماری از 140 دانشآموز 7 تا 9 ساله مبتلا به اختلال یادگیری ویژه ای که به مرکز یگانه ی شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز در سال تحصیلی 98-1397 مراجعه کرده بودند، استفاده شد. سپس با روش نمونه گیری در دسترس، 60 نفر مبتلا به نارساخوانی انتخاب شدند که از بین این دانشآموزان فقط 20 نفر دارای سبک یادگیری شنیداری بودند. این 20 نفر به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) گمارده شدند. ابزارهای بهکار رفته در این پژوهش شامل آزمون هوشی وکسلر کودکان (WISC-IV)، پرسشنامه ی سبک یادگیری VAK، فرم تاریخچه ی موردی و آزمون اختلال خواندن بود. جلسات درمانی طی 2 ماه (15 جلسه ی 90 دقیقه ای) و با استفاده از مدل ISHINR، اطلاعات پردازش شناختی، کتل – هورن – کارول (Cattell-Horn-Carroll) و سبک یادگیری شنیداری برای گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. در پایان جلسات درمانی و همچنین 8 هفته پس از مداخله، مجددا دانشآموزان هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی Bonferroni در سطح خطای پنج درصد و با استفاده از نسخهی 22 نرم افزار SPSS انجام شد.یافته ها:نتایج تحقیق نشان داد درمان های تحولی شنیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی سبب افزایش معنادار یادگیری نمادخوانی، تصویرخوانی، درک مطلب و بیانکلامی در پس آزمون و پیگیری نسبت به پیش آزمون گردید. همچنین پس از انجام درمان تحولی شنیداری نماد خوانی، تصویرخوانی، درک مطلب و بیان کلامی در آزمودنی های گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. در حالیکه قبل از درمان بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری:درمان های تحولی شنیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نارساخوان، اختلالات ویژهی یادگیری، کتل- هورن- کارول، پردازش اطلاعات شناختی، سبک یادگیری شنیداری
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Auditory Transformation Therapy with a Cognitive Information Processing Approach in the Treatment of Cognitive Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of audio transformation therapy with a cognitive information processing approach on improvement of children with cognitive dyslexia.Methods:This study was a quasi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. To select study population, 140 students of 7-9 years old with special learning disabilities who had referred to Yeganeh center of Savojbolagh in Alborz province in the academic year of 1397-98 were used. Among these students, 60 patients with dyslexia were selected using the available sampling method, from which 20 students had auditory learning style. Then they were randomly assigned into two examination (10) and control (10) groups. Wechsler IV test, VAK Questionnaire form made by Lilinfeld (2011), reading disorder test made by the researcher and case history form were used in this research. Thereafter, the training sessions were held within two months (15 sessions of 90 minutes) for examination group using ISHINR, Cognitive Information Processing (CIP), Cattell- Horn- Carroll (CHC) and Auditory Learning Style while the control group did not receive any training. At the end of the treatment sessions and 8 weeks after that, the students in both groups were re-evaluated. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance and Bonferroni post hoc test at a level of 5% error using version 22nd of SPSS software.Results:The results showed that auditory transformation therapy with a cognitive information processing approach caused a significant increase in symbol reading, image reading, comprehension and verbal expression in the post-test and follow-up in comparison with the pre-test. Also, after performing auditory transformational therapy, symbol reading, image reading, comprehension and verbal expression in the examination group was significantly greater than the control group. While before treatment, there were not significant differences.Conclusions:Auditory transformation therapy with a cognitive information processing approach is effective in treating cognitive dyslexia.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dyslexic, Learning disabilities, Cattle-Horn-Carroll, Cognitive Information Processing, Auditory Learning Style
نویسندگان مقاله
عطیه کاوه | A Kaveh
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
رمضان حسن زاده | R Hassan Zadeh
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
بهرام میرزاییان | B Mirzaeian
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_18623.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات