این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۷
عنوان فارسی
تاثیر دستکاری فعالیت سیستم دهلیزی بر حافظه فضایی دیداری کودکان بیش فعال دارای نقص توجه
چکیده فارسی مقاله
هدف: اختلال بیش فعالی-نقص توجه یک اختلال مزمن و شایع در کودکان است. این اختلال با سطح فعالیت نامناسب، رفتارهای کنترل نشده و نقص در حافظه کاری توصیف می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر دستکاری فعالیت سیستم دهلیزی بر حافظه فضایی دیداری کودکان بیش فعال -نقص توجه انجام گرفت. روش بررسی: شرکت کنندگان پژوهش حاضر 24 کودک بیش فعال – نقص توجه بودند که پس از تکمیل پرسشنامه کانرز معلمان، مصاحبه بالینی با والدین و بر اساس ملاک های ورود به مطالعه برای شرکت در این تحقیق انتخاب شدند. کودکان در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر نرم افزار کرسی بلک (CBT) برای سنجش متغیر حافظه فضایی دیداری بود. همچنین برای گروه آزمایش 10 جلسه تمرینات چرخشی، تعادلی و ترکیبی منتخب جهت افزایش فعالیت سیستم دهلیزی در نظر گرفته شد. شرکت کنندگان درجلسه پیش آزمون و پس آزمون قرار گرفتند و نتایج آنها ثبت گردید. داده های پژوهش توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین نمرات گروه ها در متغیر حافظه فضایی دیداری در مرحله پیش آزمون تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/05>p). نتایج تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد اثر اصلی مراحل ارزیابی (پیش آزمون، پس آزمون) معنادار است (0/05
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد دهلیزی، حافظه فضایی-دیداری، اختلال بیش فعالی-نقص توجه
عنوان انگلیسی
The Effect of Manipulation Activity of Vestibular System on The Visual Spatial Memory of Hyperactive Children with Attention Deficit
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Attention Deficit Hyperactivity Disorder is a chronic and common disorder in children. The disorder is characterized by inadequate levels of activity, uncontrolled behaviors, and memory impairment. The aim of this study was to investigate the effect of manipulation of vestibular system activity on visual spatial memory of Attention Deficit Hyperactivity children. Methods: 24 children with Attention Deficit Hyperactivity were participated in the present study. Participants were selected after completing the Conners’ teacher Questionnaire and Clinical interview with parents based on the inclusion criteria. Children were divided into two experimental and control groups. The present study tool was CBT (Corsi Block Test) to measure the visual spatial memory variable. Also, for the experimental group, 10 sessions of rotational, linear, balance and combination exercise were considered to enhance the activity of the vestibular system. Participants were placed in the pre-test and post-test sessions and their results were recorded. Data were analyzed by SPSS version 21 software. Results: The results of the present study showed that there was no significant difference between the scores of the groups in the visual memory space variable in the pre-test stage (p> 0.05). The analysis of variance with repeated measures showed that the main effect of the evaluation process (pre-test, post-test) is statistically significant (p < 0.05). Also, the main effect of the group F (1.21) =4.93 was statistically significant. Comparison of the means showed that the subjects in the experimental group had a better visual memory score than the control group. The interactive effect of group × evaluation steps is also statistically significant. The results of the Bonfroni test showed that the mean score of the visual memory space of the experimental group in the post-test stage was better than the control group. Conclusion: Therefore, it can be concluded that rotational, linear, balance and combination exercise improve the visual spatial memory in hyperactive children with attention deficit. Therefore, training based on increasing the activity of the vestibular system can be useful for improving the visual spatial memory of these children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Vestibular function, Visuo-Spatial Memory, Hyperactivity- Attention Deficit Disorder
نویسندگان مقاله
مرضیه انتظاری | M Entezari
Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
بهروز عبدلی | B Abdoli
Department of Motor Behavior, Faculty of Sports and Health Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
علیرضا فارسی | A.R Farsi
Department of Motor Behavior, Faculty of Sports and Health Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_18082.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات