این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۹-۳۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت ‌های تحلیل واجی، تمیز شنیداری‎ ‎و تولید کلمه در دانش‌آموزان ‌نارساخوان
چکیده فارسی مقاله هدف: خواندن از مهم ‌ترین مهارت‌ های پایه برای دانش دانش‌‌آموزانموزانآ به شمار می ‌رود که در مقطع ابتدایی به آن نایل می ‌شوند. همواره درصد قابل ملاحظه ‌ای از دانش‌آموزان، مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن هستند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر برنامه‌ تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت ‌های تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه‌ دانش‌آموزان نارساخوان است. روش بررسی: برای انجام این پژوهش تعداد بیست و چهار دانش‌آموز نارساخوان شاغل به تحصیل در پایه ‌های چهارم و پنجم ابتدایی که شامل 6 دختر و 18 پسر، که در دو گروه دوازده نفری کنترل و آزمایش در این پژوهش شرکت داده شدند. در این پژوهش از نسخه فارسی آزمون رشد زبان (Test of language Development – Intermediate; TOLD:P3 ) برای سنجش تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. برنامه مداخله شامل تکالیف برنامه تربیت شنوایی بود که در تابستان سال 1397 در مراکز ذکر شده در قالب هشت جلسه یک ساعته برای دانش‌آموزان گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل در طول این مدت برنامه ‌ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده‌ ها با استفاده از روش آنالیز واریانس با اندازه ‌های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح خطای پنج درصد بر روی متغیرهای تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه انجام شد. یافته ‌ها: بررسی و تحلیل داده ­ها نشان داد که برای سه شاخص تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه، در گروه آزمایش، پس از اجرای مداخله میانگین امتیازات بطور معناداری افزایش داشت (0/001>p) ولی امتیازات دانش­آموزان گروه کنترل بین پیش­آزمون و پس­آزمون اختلاف معناداری نداشت (0/05p) در حالی که قبل مداخله بین این دو گروه تفاوت معنادار وجود نداشت (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نارساخوانی، تربیت‌شنوایی، تمیز شنیداری

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Auditory Training Program on Improving Phonological Skills, ‎Auditory Discrimination and Articulation in Students with Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Reading is one of the most important basic skills that students achieve at elementary school. There is always a high percentage of students who suffer from reading disabilities. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of an auditory training program on improving phonological skills, auditory discrimination, and articulation in students with dyslexia. Methods: In this study, twenty four students from the fourth and fifth grades of elementary school (including 6 girls and 18 boys) were selected and divided into two groups of experimental and control lists. The students of both control and experimental groups were chosen from those referred to Gohare mehr and Talash learning disorder institutes in Tehran. To evaluate auditory discrimination, phonological analysis and articulation in pre-test and post-test, the Persian Version of Language Development Test (TOLD: P3) was used. The intervention program which included 8-hours of auditory training was conducted and performed in the summer of 1397 in above-mentioned centers for students in the experimental group, however, the control group have received any special program. Analysis was performed using the analysis method of variance with duplicate measurement and Bonfroni follow-up test at the error level of 5% on phonological skills, auditory discrimination and articulation. Results: The results of multivariate covariance analysis showed a significant increase in subjects' ability in phonological analysis skills, auditory discrimination and articulation (p < 0.001). However, there were no significant differences between the scores of pre-test and post-test of the control group students (p < 0.05). Also, after the intervention, the mean scores of the experimental group students were significantly higher than the control group (p < 0.001), while before the intervention there was no significant difference between these two groups (p < 0.05). Conclusion: It can be concluded from the research findings that cognitive rehabilitation method is effective on stuttering severity and increases executive functions in children with childhood onset fluency disorder and can be used as a treatment method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dyslexia, Auditory Training, Auditory discrimination

نویسندگان مقاله طیبه رضایی | T Rezaei
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشگاه تهران، تهران، ‏ایران

سعید حسن زاده | S Hassanzadeh
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار‎ ‎گروه‎ ‎روانشناسی‎ ‎و‎ ‎آموزش‎ ‎کودکان‎ ‎استثنایی،‎ ‎دانشکده‎ ‎روانشناسی‎ ‎و‎ ‎علوم‎ ‎تربیتی،‎ ‎دانشگاه‎ ‎تهران، تهران، ایران

فرشته سبحانی | F Sobhani
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشگاه تهران، تهران، ‏ایران


نشانی اینترنتی https://jpsr.mums.ac.ir/article_16810.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات