این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۱-۳۸
عنوان فارسی
روانسنجی نسخه دوم آزمون مهارت های حرکتی درشت در کودکان با آسیب بینایی
چکیده فارسی مقاله
هدف: با توجه به تأثیر چشمگیر مهارت های حرکتی بر حیطه های رشدی در کودکان با آسیب بینایی، ضروت سنجش مهارت های حرکتی درشت در آن ها و کمبود ابزارهای روا و پایا در این زمینه؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه دوم آزمون مهارت های حرکتی درشت (Test of Gross Motor Development-Second Edition;TGMD-2) در کودکان 10-7 ساله با آسیب بینایی شهر تهران انجام شد. روش بررسی: در این پژوهشتوصیفی و روش شناسی که از نوع روانسنجی می باشد؛ برای بررسی روایی، از روایی وابسته به ملاک و همبستگی اسپیرمن (Spearman) استفاده شد. روایی همزمان با استفاده از نسخه دوم آزمون عملکرد حرکتی کودکان (Movement Assessment Battery for Children-Second Edition; MABC-2) انجام شد. در مطالعات قبلی، روایی محتوا و صوری انجام شده بود و انجام روایی سازه با توجه به محدود بودن تعداد جمعیت پژوهشی امکان پذیر نشد. به منظور بررسی پایایی، به صورت یک سو کور آزمونگر، مهارت های حرکتی درشت 50 دختر و پسر 10-7 ساله با آسیب بینایی شهر تهران را به فاصله یک ماه با آزمون TGMD-2 ارزیابی کرد. از آلفای کرونباخ (Alpha Cronbach) برای پایایی درونی و از روش آزمون باز آزمون از نوع همبستگی درون گروهی (Intra Class Correlation Coefficient; ICC) برای بررسی پایایی خارجی استفاده شد. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 22 و با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 % و سطح معنی داری 0/05 تحلیل شدند. یافته ها: روایی همزمان خرده مقیاس های دو آزمون TGMD-2 و MABC-2 معنادار (0/05p <) و در سطح بالا حاصل شد. ضریب همبستگی اسپیرمن برای خرده آزمون های جابهجایی و تعادل، همچنین خرده آزمون های کنترل شی و گرفتن و هدف گیری در آزمون های TGMD-2و MABC-2 به ترتیب اعداد 0/80 و 0/75 را نشان داد. پایایی آزمون TGMD-2 با استفاده از آزمون ثبات داخلی و خارجی به تأیید رسید. هم خوانی درونی برای خرده آزمون های جابهجایی و کنترل شی در سطح عالی و به ترتیب با آلفای کرونباخ 0/97 و 0/96 حاصل شد. ضریب همبستگی درون گروهی (پایایی خارجی) در سطح عالی و 0/97= ICC حاصل شد. همچنین پایایی مجدد، بین ارزیاب ها (Inter Rater) و یک مشاهدهگر (Intra Rater) برای آزمون TGMD-2 به ترتیب 0/95 و 0/97 بود. نتیجه گیری: آزمون TGMD-2 میتواند ابزار مناسبی برای سنجش عملکرد حرکتی درشت کودکان 10-7 ساله با آسیب بینایی شهر تهران باشد. این ابزار قابل استفاده در کلینیک ها و مراکز درمانی است؛ همچنین می تواند جهت اهداف تحقیقی نیز به کار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت حرکتی، پایایی، روایی، ویژگی های روانسنجی، نسخه دوم آزمون عملکرد حرکتی کودکان، نسخه دوم آزمون مهارت های حرکتی درشت.
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of Gross Motor Development Test (Second Edition) in Children with Visual Impairment in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Due to the significant effect of motor skills on developmental areas in children with visual impairment, the need to measure gross motor skills and the lack of valid and reliable tools in this field is essential. This study conducted with the aim of determining psychometric characteristics of the second version of the Test of Gross Motor Development (TGMD-2) in children with visual impairment aged 7-10 years in Tehran. Methods: In this descriptive and psychometric analysis study, criterion-related validity and Spearman correlation were used. Concurrent validity was assessed using the second edition of Movement Assessment Battery for Children (MABC-2). In previous studies, content and face validities were performed and construct validity was not possible to measure because of the limited sample size. To evaluate the reliability of the TGMD-2, a one blinded researcher measured the gross motor skills of 50 girls and boys aged 7-10 years with visual impairment with a one-month interval in three schools of visual impaired children (Mohebbi, Khazaeli and Narjes). Cronbach's alpha for internal reliability and Intraclass Correlation Coefficient (ICC) for external reliability were used. Data were analyzed using SPSS version 22 with a 95% confidence interval and a significance level of 0.05. Results: Concurrent validity of the sub-scales of TGMD-2 and MABC-2 tests were significant (P < 0.05) in a high level. Pearson correlation coefficient between subscales of locomotion and balance and between object control and aiming-catching of the TGMD-2 and of MABC-2 were 0.80 and 0.75, respectively. Internal and external reliability of TGMD-2 were confirmed. Cronbach's alpha for the locomotion and object control subscale were 0.97 and 0.96, respectively. The Intra Class Correlation Coefficient (ICC) of the TGMD-2 was 0.97(P < 0.05).Also, inter rater and intra rater were 95% and 97%, respectively for TGMD-2. Conclusion: The TGMD-2 can be a useful tool for measurement of the gross motor skills of children with visual impairment in 7-10 years old. This tool can be used in clinics and treatment centers; it can also be used for research purposes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Motor skill, Reliability, Validity, Psychometric Properties, Second edition of Test of Gross Motor Development and second edition of Movement Assessment Battery for Children
نویسندگان مقاله
فاطمه قاسمی فرد | F Ghasemifard
Department of Occupational Therapy, Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران
هوشنگ میرزایی | H Mirzaeie
Department of Occupational Therapy, Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
مهدی جعفری عوری | M Jafari Oori
Department of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Tehran, Iran
استادیار گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران، تهران، ایران
سید علی حسینی | S.A Hosseini
Department of Occupational Therapy, Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
استاد گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران
عباس ریاضی | A Riazi
Department of Optometry, School of Rehabilitation, Iran University of Medical Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه اپتومتری، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات کم بینایی تهران، تهران، ایران
نرگس هوشمندزاده | N Hooshmandzadeh
Department of Occupational Therapy, Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_17068.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات