این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۹-۵۰
عنوان فارسی
تأثیر تمرینات منتخب ویدئویی_تعاملی بر مهارتهای حرکتی درشت، هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال کودکان ۶ تا ۹سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله
هدف: اختلالات طیف اتیسم معمولا با اختلالات مهارت های حرکتی درشت، هماهنگی حرکتی بخصوص هماهنگی بینایی - حرکتی و اختلالات رفتاری همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تمرینات منتخب ویدئویی - تعاملی بر مهارت های حرکتی درشت، هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال در کودکان 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم بود. روش بررسی: 30 کودک 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم از دو مرکز آموزشی کودکان مبتلا به اتیسم در مشهد انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی علاوه بر برنامه آموزشی و توانبخشی روزانه مرکز اتیسم، به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه 40 دقیقهای در بازی های ویدئویی - تعاملی شرکت کردند و گروه کنترل تنها به فعالیت های آموزشی و توانبخشی روزانه مرکز پرداختند. آزمودنیها با آزمون های بهره حرکتی درشت Ulrich ویرایش دوم، آزمون جاگذاری Purdue و پرسشنامه شدت علایم اختلال اتیسم بهر (Autism Spectrum Quotient; AQ) در پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری، ارزیابی شدند. داده ها با تحلیل واریانس با اندازه های تکراری، تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بهبود معنیداری در مهارت های حرکتی درشت و هماهنگی چشم و دست داشتند و این اختلاف در آزمون پیگیری نیز پایدار بود (0/001>p)، اما بین دو گروه در شدت علایم اختلال تفاوت معناداری وجود نداشت (0/424=p). نتیجه گیری: استفاده از بازی های ویدئویی - تعاملی استراتژی جدیدی برای بازی با کودکان اختلالات طیف اتیسم است که میتواند بر بسیاری از جنبههای این اختلال مانند مهارت های حرکتی درشت و هماهنگی چشم و دست تأثیر مثبتی داشته باشد، اما بررسی تأثیر این بازیها بر شدت علایم اختلال نیازمند پژوهش های بیشتری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازیهای ویدئویی - تعاملی، مهارتهای حرکتی درشت، هماهنگی چشم و دست، شدت علایم اختلال اتیسم
عنوان انگلیسی
The Effect of the Selective Video-Interactive Exercises on Gross Motor Skills, Eye-Hand Coordination, and Severity of Disorder Symptoms in Children (Age Range: 6-9 Years) with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Autism spectrum disorder is usually accompanied with impaired motor skills, motor coordination, especially visual-motor coordination, and behavioral disorders. This study is aimed to investigate the effect of the selective video-interactive exercises on gross motor skills, eye-hand coordination, and severity of disorder symptoms in children at the age range of 6-9 years with autism spectrum disorder (ASD). Methods: 30 children at the age range of 6-9 years with autism disorder were selected form the care centers of Mashhad. They were divided into two groups of experimental and control groups bases on random selection. In addition to the Autism Center's daily training and rehabilitation program, the experimental group participated in three interactive video games for 12 weeks and three 40-minute sessions each week, and the control group only dealt with the center's daily training and rehabilitation activities. The participants were assessed through Ulrich test of gross motor development-2nd edition (TGMD-2), Purdue Pegboard eye-hand coordination test, and autism symptoms severity questionnaire on pre-test, post-test and follow-up sessions. The data were analyzed by repeated measures ANOVA. Results: The results showed that the experimental group had a significant improvement in gross motor skills, and eye-hand coordination compared to the control group (p < 001) which was also constant in the follow-up test. However, there was no significant difference between two groups in terms of the severity of the disorder symptoms (p=0/424). Conclusion: Using video-interactive games is a new strategy for children with autism spectrum disorders that can affect many aspects of the disorder, such as gross motor skills and eye-hand coordination. But investigating the impact of these games on the severity of symptoms of the disorder requires further research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Video-Interactive Exercises, Gross Motor Skills, Eye-Hand Coordination, Severity of Disorder Symptoms
نویسندگان مقاله
فاطمه کیهانی | F Keihani
Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری رشد حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حمید رضا طاهری تربتی | H.R Taheri Torbati
Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مهدی سهرابی | M Sohrabi
Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مهدی جباری نوقابی | M Jabbari Nooghabi
Department of Statistics, Faculty of Mathematical Sciences, Ferdowsi University of Mashhad,, Mashhad, Iran
استادیار گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
عزت خداشناس | E Khodashenas
Department of Pediatrics, Faculty of Medicine, Mashhad university of Medical Science, Mashhad, Iran
استادیار گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_16813.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات