این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۷-۱۵
عنوان فارسی
بررسی رابطه خزانه واژگان و مهارت درک خواندن در سه گروه کودکان کم شنوا، کاشت حلزون و سالم پایه چهارم مقطع ابتدایی شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله
هدف: دانش آموزان کم شنوا در مهارت درک خواندن به عنوان یک مولفه زبانی مشکلاتی دارند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین خزانه واژگانی و مهارت درک خواندن در دانش آموزان کم شنوا و شنوای طبیعی پایه چهارم ابتدایی است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی است. 30 دانش آموز پایه چهارم در 3 گروه طبیعی، کم شنوای دارای سمعک، و کم شنوای دارای کاشت حلزون؛ در این مطالعه شرکت کردند. ارزیابی خزانه واژگان و درک خواندن به ترتیب توسط آزمون رشد زبان و آزمون نما صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی، و محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون در سطح خطای پنج درصد و با استفاده از نسخه ی 22 نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: میانگین خزانه ی واژگان و مهارت درک خواندن در کودکان سالم نسبت به کودکان کم شنوای دارای سمعک و کاشت حلزون بیشتر بود، ولی تفاوت معنی دار بین دو گروه کم شنوا مشاهده نشد. بررسی ارتباط خزانه واژگان با مهارت درک خواندن در سه گروه کودکان مورد مطالعه نشان داده است که بین خزانه واژگان با مهارت درک خواندن در کودکان گروه دارای سمعک رابطه خطی مستقیم و معنی داری وجود دارد نتیجه گیری: افت شنوایی بر خزانه واژگان و مهارت درک خواندن تاثیر منفی دارد و به نظر می رسد با افزایش حجم خزانه واژگان می توان مهارت درک خواندن را در کودکان کم شنوا بهبود بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیب شنوایی، کاشت حلزون شنوایی، سمعک، درک خواندن، خزانه واژگان
عنوان انگلیسی
Comparison of Vocabulary and Reading Comprehension Skills between The Three Groups of Fourth Grade Students Who Received Hearing Aid, Cochlear Implant and Normal in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Students with hearing loss experience some problems in reading comprehension skill as a component of language. This study aimed to examine the association between lexical knowledge and reading comprehension skill in fourth grade students with hearing loss and normal hearing. Methods: This study was conducted on 30 fourth grade students in 3 groups including students with hearing aid, students with cochlear implant, and students with normal hearing. The lexical and reading comprehension skills were assessed by the persian version of test of language development (TOLD) and Nama Test. The data were analyzed by using SPSS software version 22, and one-way ANOVA, Tukey's post hoc, and Pearson's correlation coefficient statistical tests. The significance level considered a pResults: Mean scores of vocabulary comprehension and reading comprehension tasks were higher in normal hearing students than students with cochlear implants, but the difference was not statistically siginicant. There was a positive significant correlation between lexical knowledge and reading comprehension skills in the group of students with hearing aids. Conclusion: Hearing loss has a negative impact on the development of lexical knowledgeand reading comprehension skills. It seems that increasing the size of the vocabulary can improve reading comprehension skill in this group of children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hearing Loss, Cochlear Implants, Hearing aids, Reading comprehension, Leixical knowledge
نویسندگان مقاله
محدثه غلامیان عارفی | M Gholamiyan Arefi
Department of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کارشناسی ارشد گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
مریم آذرین فر | M Azarin far
Department of ,Speech Therapy, School of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سیده فاطمه حسینی | S.F Hosseini
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
داو,ود سبحانی راد | D Sobhani-Rad
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_16356.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات