این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۰-۶۳

عنوان فارسی تأثیر گفتار درمانی بر نشانه‌های اضطراب و افسردگی در بیماران دچار اختلالات کارکردی صدا
چکیده فارسی مقاله هدف: اختلالات کارکردی صدا جزء شایع‌ترین اختلالات صدا است. علاوه بر درگیری صدا، بیماران نشانه ‌های روانشناختی از قبیل اضطراب و افسردگی را تجربه می ‌نمایند. موثرترین روش درمانی برای این گونه بیماران گفتاردرمانی است. هدف اصلی این تحقیق اثربخشی صدادرمانی بر وضعیت اضطراب و افسردگی بیماران دچار اختلالات کارکردی صدا بود. روش بررسی: 60 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه گوش و حلق و بینی بیمارستان امیرالمومنین (ع) رشت در محدوده سنی 17 تا 65 سال با تشخیص اختلالات کارکردی صدا در کلینیک گفتاردرمانی بوسیله دو تست شاخص معلولیت صدا‌ (Voice Handicap Index; VHI) و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی (Hospital Anxiety and Depression Scale; HADS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. 36 بیمار با بالاترین نمره اضطراب و افسردگی انتخاب شدند و در غالب یک طرح شبه- ‌آزمایشی به طور تصادفی در دو گروه 18 نفر کنترل و 18 نفر آزمایش قرار گرفتند و پس از گفتاردرمانی هم از هردو گروه مجدداً هر دو تست VHI و مقیاس اضطراب و افسردگی گرفته شد. یافته ‌ها: گروه آزمایش پس از انجام مداخله، بهبودیِ معناداری در VHI و نشانه­ های اضطراب و افسردگی پیدا کردند‌(0/001>p). اما در گروه کنترل نمرات VHI به‌ طور معناداری کاهش یافت ‌(0/008=p) و نشانه ­های اضطراب ‌(0/222=p)‌ و افسردگی ‌(0/213=p) بدون تفاوت معنادار بود. به ‌علاوه پس از انجام مداخله، گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل دارای نمرات VHI بهتر و نشانه ­های اضطراب و افسردگی کمتر بود ‌(0/001>p) در حالی که این تفاوت ­ها در پیش ­آزمون معنادار نبود‌ (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گفتاردرمانی، اضطراب، افسردگی، اختلالات کارکردی صدا

عنوان انگلیسی Effect of Speech Therapy on Anxiety and Depression Symptoms in Patients with Functional Voice Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Functional voice disorders are among the most prevalent voice disorders. In addition to voice involvement, patients experience psychological symptoms such as anxiety and depression. Speech therapy is the most effective therapy for these patients. The main aim of this study was to determine the effect of speech therapy on anxiety and depression status in patients with functional voice disorder. Methods: Sixty patients (aged between 17 to 65 years), with functional voice disorder, who have referred to the ENT clinic of Amir Almomenin Hospital in Rasht, were investigated using Voice Handicap Index (VHI) and Hospital Anxiety and Depression Scale. Thirty-six patients with the highest anxiety and depression score were selected and randomly divided into two groups of intervention (n=18) and control (n=18) in a form of quasi-experimental design. After speech therapy, both groups were investigated using Voice Handicap Index (VHI) and Hospital Anxiety and Depression Scale again. Results: The experimental group found significant improvement in VHI and symptoms of anxiety and depression after intervention (p< 0.001). However in control group, VHI scores were significantly decreased (p=0.008) and anxiety (p=0.222) and depression (p=0.213) were not significantly different. In addition, after the intervention, the experimental group exhibited better VHI scores and less anxiety and depression symptoms compared to the control group (p< 0.001). However, these differences were not significant in the pre-test (p>0.05). Conclusion: Speech therapy not only improved the voice status but also significantly reduced the symptoms of anxiety and depression in patients. Speech therapy, through improving the quality of the patient's voice, expands the social, emotional and occupational interactions of the individual and improves the psychological and emotional functioning of patients after passing through the effects of impaired voice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Speech therapy, Anxiety, Depression

نویسندگان مقاله فاطمه ستوا | F Setva
Department of Speech Therapy, Tehran University of Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
کارشناس گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران|کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران

سجاد رضائی | S Rezaei
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی https://jpsr.mums.ac.ir/article_16360.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات