این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۳

عنوان فارسی ارائه الگوی آموزش پاسخ گو برای برنامه آموزش علوم توان بخشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تربیت دانش ­آموختگان توانمند، متعهد و پاسخ­گو به نیازهای جامعه و نظام سلامت را می­ توان مهم­ترین ماموریت دانشگاه­ های علوم پزشکی دانست. به­ طور کلی، پاسخ­گویی در برابر جامعه یکی از اولویت­ های اصلی نظام آموزش عالی سلامت است، بنابراین اگر دانشگاه ­ها بخواهند نیازهای جامعه تحت پوشش خود را برآورده کنند، باید نظام آموزشی خود را بر اساس نیازها و اولویت­ های سلامت جامعه طراحی کنند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه­ های آموزش پاسخ­گو برای برنامه آموزش علوم توان­بخشی انجام شد. روش­ ها: این پژوهش ترکیبی ابتدا در مرحله کیفی با مصاحبه­ های نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان حوزه توانبخشی به روش نمونه ­گیری هدفمند تا اشباع نظری در سال 1400 در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران انجام شد. سپس با تحلیل محتوای مصاحبه­ ها، ابعاد، مولفه­ ها و شاخص­ ها شناسایی و بر این اساس پرسشنامه 136 گویه ­ای طراحی شد که پس از اطمینان از روایی و پایایی آن، به­ منظور طراحی الگوی آموزش پاسخ­گو برای برنامه آموزش علوم توان­بخشی توسط 85 نفر از رؤسای دانشکده، معاونین، مدیران گروه ­های آموزشی و اعضای هیات علمی دانشکده ­های توان­بخشی دانشگاه­ های علوم پزشکی شهر تهران تکمیل­ گردید. به­ منظور بررسی نرمال بودن جامعه از آزمون کلوموگروف اسیمرنوف و برای تحلیل داده ­ها و آزمون­ های تحلیل عاملی از نرم افزارهای آماری SPSS، AMOS استفاده شد. یافته­ ها: در بخش کیفی پژوهش 6 بعد جامعه، نظام آموزش عالی سلامت، دانشگاه، استاد، دانشجو، برنامه آموزشی و درسی و 21 مولفه و 136 شاخص شناسایی و براین اساس الگوی آموزش پاسخگو برای برنامه آموزش علوم توان­بخشی طراحی شد. یافته­ های کمی پژوهش براساس شاخص­ های GFI ،RMSE و خی دو نشان داد که ابعاد شناسایی شده در یک ساختارمتجانس، سازه ­های الگوی یک مفهوم تحت عنوان الگوی آموزش پاسخ­گو را برای برنامه آموزش علوم توان­ بخشی حمایت می­ کنند. نتیجه­ گیری: پژوهش حاضر نشان داد که 6 بعد کلی جامعه، نظام آموزش عالی سلامت، دانشگاه، استاد، دانشجو، برنامه آموزشی به ­عنوان ابعاد آموزش پاسخ­ گو نقش مهمی را درتحقق رسالت دانشگاه ­های نسل سه و چهار ایفاء می­ کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پاسخگو،برنامه آموزش،علوم توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Accountable Education Pattern for Rehabilitation Sciences curriculum
چکیده انگلیسی مقاله Inroduction : The most important mission of medical universities is Training capable  and committed graduates who meet the needs of society and the health system .In general, accountability to the community is one of the main priorities of the health education system, so if universities want to meet the needs of the community, they must design their education system based on the needs and priorities of community health.In this regards,this study has been done to identify dimentions  and components of accountable education for rehabilitation sciences curriculum.   Methods: This mixed research was first conducted in a qualitative stage with semi-structured interviews with experts and specialists in the field of rehabilitation by purposive sampling method until theoretical saturation in medical sciences universities of Tehran in 2021.  By analyzing contents of interviews, dimensions,components and indicators were identified and a questionnaire with 136 item was designed that after ensuring its validity and reliability and in order to design an Accountable Education model for the rehabilitation science Curriculum, this questinnaire by 85 deans, deputies, department heads and faculty members of the rehabilitation schools of Tehran Universities of Medical Sciences was completed.Data  were  analyzed through kolmogorov-smirnov test  through SPSS and AMOS. Results: In the qualitative part of research, 6 dimensions of society, higher health education system, university, professor, student, Curriculum and 21 components and 136 indicators were identified and based on this, an Accountable Education model was designed for the rehabilitation science education program. Quantitative research findings based on CFI, RMSE and Chi-squared showed that the dimensions identified in a homogeneous structure support the constructs of a concept model called the Accountable Education Model for the Rehabilitation Science Curriculum. Conclusion: This study showed that 6 general dimensions, society, higher health education system, university, professor, student, Curriculum as dimensions of Accountable Education play an important role in fulfilling the mission of third and fourth generation universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accountable Education,Curriculum,Rehabilitation sciences,Medical universities

نویسندگان مقاله اکبر میرجانی اقدم | A Mirjani Aghdam
PhD student in Educational Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

عباس خورشیدی | A Khorshidi
Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
گروه علوم تربیتی ، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاداسلامی ،اسلامشهر،ایران

نادر برزگر | N Barzegar
Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

سعید مرادی | S Moradi
Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

سلیمان احمدی | S Ahmady
Department of Medical Education, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1244-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات