این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۴-۳۱

عنوان فارسی تاثیرتدریس به شیوه یادگیری ترکیبی بر پیامدهای آموزشی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادگیری ترکیبی دارای مزایای بسیاری برای غلبه بر چالش­ های یادگیری بزرگسالان مانند: کمبود وقت، مسئولیت­ های زندگی هم­چون تعهدات شغلی و خانواده دارد؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر تدریس به شیوه یادگیری ترکیبی بر پیامدهای آموزشی دانشجویان ناپیوسته اتاق عمل انجام گرفت. روش­ ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه ­تجربی و مداخله آموزشی است که در سال 1397در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. نمونه­ های مطالعه شامل 56 نفر از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل بودند که از طریق نمونه­ گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. مداخله آموزشی به شکل تدریس به شیوه ترکیبی انجام و سپس پیامدهای آموزشی با متغیرهای رضایت دانشجویان، میزان یادگیری و زمان تعامل دانشجویان در فضای مجازی برای مشارکت در مباحث درسی ارزیابی شد. ابزار جمع ­آوری اطلاعات در متغیر رضایتمندی پرسشنامه 15گویه ­ای محقق ساخته، در متغیر یادگیری، آزمون چهارگزینه­ ای استاندارد و در متغیر زمان تعامل، چک­ لیست ثبت زمان فعالیت­ های دانشجویان در فضای مجازی برای طرح سوال، ارائه پاسخ و یا بیان تجارب بود. اطلاعات جمع ­آوری شده وارد نرم ­افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون­ های آماری توصیفی و آزمون t زوجی، تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی کندال و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد که کلیه دانشجویان از اجرای این شیوه تدریس رضایت داشتند. همچنین بین نمرات پیش­ آزمون و پس­ آزمون نمرات آزمون چهارگزینه ای اختلاف معنی­ داری مشاهده شد (4/81-=P=0/001, t) نتایج نشان داد که میانگین زمان تعاملات فراگیران در محیط مجازی نزدیک به 10 ساعت در 12 جلسه تدریس بوده که زمانی قابل توجه است. ضریب همبستگی پیرسون بین میانگین سن و میانگین ساعات حضور در فضای مجازی کلاس جهت ارائه تکلیف ارتباط معنی­ دار منفی را نشان داد (0/001= P) نتیجه­ گیری: با توجه به تاثیر مثبت تدریس به شیوه یادگیری ترکیبی، این روش تدریس به­ عنوان یک روش آموزشی موثر در گروه دانشجویان کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل پیشنهاد می­ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری ترکیبی، اتاق عمل، رضایتمندی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Effect of Blended Learning on Educational Outcome of Discontinuous Undergraduate Students of Operating Room
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Blended learning has many advantages to overcome the adult learning challenges such as limitation of time, external responsibilities and family commitments. So, this study was conducted to determine the effect of blended learning on educational outcome of discontinuous undergraduate students  of operating room. Methods: This is a quasi-experimental study and educational intervention that was conducted in 2018 in Alborz University of Medical Sciences. The study sample consisted of 56 discontinuous undergraduate course students of operating room were included in the study through convenience sampling. The educational intervention was conducted in the form of blended Learning and then the educational outcomes were evaluated with the variables include students' satisfaction, learning and the amount of interactive time in cyberspace to participate in the lessons. Data collection tools in the satisfaction variable was a 15 item researcher-made questionnaire, in the learning variable, a standard MCQ exam and in the interaction time variable, a checklist was developed for recording students' activities in cyberspace for questioning and answering, or express experiences. Data was analyzed using descriptive statistical tests, Paired t-test, T-Test, Anova and Kendall's and Pearson's correlation coefficients through SPSS . Results: Based on the results, all students were satisfied with this method of teaching. The result of MCQ exam showed that there was significant difference in pre and post-tests (t= -4.81, P= 0.001) Also, the mean time of students' interaction in cyberspace was nearly 10 hours in 12 teaching session, that is a significant time. Pearson correlation coefficient showed a significant negative relationship between the mean age and the mean hours spent in the virtual space of the class to present the task (P = 0.001) Conclusion: According to  the  positive impact of this method, it is recommended as an effective method of education for discontinuous undergraduate course students of operating room.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Blended- learning,Operating Room,Satisfaction,Students

نویسندگان مقاله زهرا نوری خانقاه | Z Nouri Khaneghah
Ph.D. Student of Medical Education, Center for Educational Research in Medical Sciences(CERMS), Department of Medical Education, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی،گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران، ایران

لیلا ساداتی | L Sadati
Operating Room Department, Paramedicine School, Alborz University Of Medical Sciences, Karaj, Iran
گروه اتاق عمل،دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز،کرج،ایران

محمد فریاب اصل | M Faryab Asl
Operating Room Department, Paramedicine School, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه اتاق عمل،دانشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران،ایران

سحر کرمی | S Karami
Ph.D. Student of Medical Education, Medical Education department, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی،گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایران

سجاد فتح اللهی | S Fatollahi
Operating Room Department, Paramedicine School, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه اتاق عمل،دانشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران،ایران

مرجان حاج فیروز آبادی | M Hajfiroozabadi
Department Of Nursing, nursing school, Alborz University Of Medical Sciences, Karaj, Iran
گروه پرستاری،دانشکده پرستاری،دانشگاه علوم پزشکی البرز،کرج،ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1209-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شیوه های آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات