این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۴-۲۴

عنوان فارسی ارائه مدل علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه در بین دانشجویان علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از عوامل تبیین پیشرفت تحصیلی داتشجویان، آگاهی فراشناختی است. آگاهی فراشناختی برای محیط یادگیری بسیار ضروری است، چرا که فراگیران از طریق آن می­ توانند دانش و فرآیند یادگیری خود را مدیریت کنند. پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدلی علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. روش ­ها: در این مطالعه تحلیلی-مقطعی، داده ­های لازم از طریق پرسشنامه­ های ترکیبی که توسط یک نمونه 380 نفری از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تکمیل شد، جمع ­آوری گردید. افراد نمونه شامل کلیه ­ی دانشجویانی که در نیم­ سال دوم 00-99 درس زبان انگلیسی را به ­عنوان واحد درسی اخذ کرده بودند، در برگرفت. ابزارهای گردآوری داده­ ها شامل آگاهی فراشناختی مختاری و ریچارد، ذهن آگاهی فرایبورگ، جهت­ گیری هدف بوفارد و همکاران، باورهای فراشناختی ولز و نظم­ جویی شناختی- هیجانی بود. داده­ ها از طریق روش آماری تحلیل مسیر با استفاده از نرم ­افزارهای AMOS و Lisrel تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سه عامل باورهای فراشناختی (2/21=t)، جهت ­گیری هدفی (2/1=t)  و ذهن آگاهی (2/55=t) برآگاهی فراشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اثر معنی­ داری دارد (0/001) نتیجه­ گیری: با توجه به شاخص ­های نکویی برازش و نیز بررسی کلیت مدل در گروه مورد بررسی، مدل علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه از نظر شاخص ­ها، برازش مناسبی داشت و می­ تواند در تصمیم­ گیری­ ها و سیاست­ گذاری­ ها مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی فراشناختی، یادگیری معکوس،نظم جویی،جهت گیری هدف،دانشجو

عنوان انگلیسی Presenting a Causal Model of effective factors on Metacognitive Awareness in Integrated Reverse Learning among Shiraz Medical sciences᾽ Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Metacognitive awareness is one of the explaining factors in students᾽ academic achievement. Metacognitive awareness is essential for the learning environment, through which learners can manage their knowledge and learning process. The aim of this study was to provide a causal model of the factors affecting metacognitive awareness in integrated reverse learning among medical students in Shiraz. Methods: In this cross- sectional analytical study, the necessary data were collected through a combined questionnaire completed by a sample including 380 students of  school of health in Shiraz University of Medical Sciences. The sample consist of  all students who were selected  english as  a course in the second half of the year 1999- 99 at Shiraz University of Medical Sciences. Data collection tools included Mokhtari and Richard metacognitive awareness, Freiburg mindfulness, goal orientation of Beaufard et al, Wells metacognitive beliefs, and cognitive- emotional regulation. Data were analyzed by AMOS and lisrel software. Results: Three factors of metacognitive beliefs(t=2.21), goal orientation(t=2.1) and mindfulness(t=2.55) have a significant effect on metacognitive awareness in students of Shiraz University of Medical Sciences(p< 0.001) .Among the endogenous variables, mindfulness had the most effect (0.256) and metacognitive beliefs had the least effect (0.172) on the metacognitive consciousness variable. Conclusion: According to the good fit indicators and also the study of the model as a whole in the study group, the model had a good fit in terms of indicators and can be used in decisions and policies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metacognitive Awarenesse ,Reverse learning,Discipline,Goal Orientation, Student

نویسندگان مقاله فهیمه رجبی | F Rajabi
Department of Educational science,Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محمد حسن صیف | MH seif
Department of Educational science,Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محمد رضا سرمدی | MR Sarmadi
Department of Educational science,Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

سعید طالبی | S Talebi
Department of Educational science,Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1203-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات