این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۴-۲۴
عنوان فارسی
ارائه مدل علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه در بین دانشجویان علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از عوامل تبیین پیشرفت تحصیلی داتشجویان، آگاهی فراشناختی است. آگاهی فراشناختی برای محیط یادگیری بسیار ضروری است، چرا که فراگیران از طریق آن می توانند دانش و فرآیند یادگیری خود را مدیریت کنند. پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدلی علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. روش ها: در این مطالعه تحلیلی-مقطعی، داده های لازم از طریق پرسشنامه های ترکیبی که توسط یک نمونه 380 نفری از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تکمیل شد، جمع آوری گردید. افراد نمونه شامل کلیه ی دانشجویانی که در نیم سال دوم 00-99 درس زبان انگلیسی را به عنوان واحد درسی اخذ کرده بودند، در برگرفت. ابزارهای گردآوری داده ها شامل آگاهی فراشناختی مختاری و ریچارد، ذهن آگاهی فرایبورگ، جهت گیری هدف بوفارد و همکاران، باورهای فراشناختی ولز و نظم جویی شناختی- هیجانی بود. داده ها از طریق روش آماری تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای AMOS و Lisrel تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سه عامل باورهای فراشناختی (2/21=t)، جهت گیری هدفی (2/1=t) و ذهن آگاهی (2/55=t) برآگاهی فراشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اثر معنی داری دارد (0/001) نتیجه گیری: با توجه به شاخص های نکویی برازش و نیز بررسی کلیت مدل در گروه مورد بررسی، مدل علی عوامل موثر برآگاهی فراشناختی در یادگیری معکوس یکپارچه از نظر شاخص ها، برازش مناسبی داشت و می تواند در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی فراشناختی، یادگیری معکوس،نظم جویی،جهت گیری هدف،دانشجو
عنوان انگلیسی
Presenting a Causal Model of effective factors on Metacognitive Awareness in Integrated Reverse Learning among Shiraz Medical sciences᾽ Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Metacognitive awareness is one of the explaining factors in students᾽ academic achievement. Metacognitive awareness is essential for the learning environment, through which learners can manage their knowledge and learning process. The aim of this study was to provide a causal model of the factors affecting metacognitive awareness in integrated reverse learning among medical students in Shiraz. Methods: In this cross- sectional analytical study, the necessary data were collected through a combined questionnaire completed by a sample including 380 students of school of health in Shiraz University of Medical Sciences. The sample consist of all students who were selected english as a course in the second half of the year 1999- 99 at Shiraz University of Medical Sciences. Data collection tools included Mokhtari and Richard metacognitive awareness, Freiburg mindfulness, goal orientation of Beaufard et al, Wells metacognitive beliefs, and cognitive- emotional regulation. Data were analyzed by AMOS and lisrel software. Results: Three factors of metacognitive beliefs(t=2.21), goal orientation(t=2.1) and mindfulness(t=2.55) have a significant effect on metacognitive awareness in students of Shiraz University of Medical Sciences(p< 0.001) .Among the endogenous variables, mindfulness had the most effect (0.256) and metacognitive beliefs had the least effect (0.172) on the metacognitive consciousness variable. Conclusion: According to the good fit indicators and also the study of the model as a whole in the study group, the model had a good fit in terms of indicators and can be used in decisions and policies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Metacognitive Awarenesse ,Reverse learning,Discipline,Goal Orientation, Student
نویسندگان مقاله
فهیمه رجبی | F Rajabi
Department of Educational science,Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
محمد حسن صیف | MH seif
Department of Educational science,Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
محمد رضا سرمدی | MR Sarmadi
Department of Educational science,Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سعید طالبی | S Talebi
Department of Educational science,Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1203-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات