این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۵-۴۴
عنوان فارسی
بررﺳﻰ ﻧﮕﺮش دانشجویان و اساتید ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﺮح اﺳﺘﺎد ﻣﺸﺎور و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ ﻣﺸﻜﻼت و ارائه راﻫﻜﺎرﻫﺎ
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارائه خدمات راهنمایی و ﻣﺸﺎوره ﺗﻮﺳﻂ اﺳاتید، راهﺣﻞﻫﺎی ﻣﻨﺎسبی را ﺑﺮای ﺣﻞ ﻣﺴﺎیل در اﺧﺘﻴﺎر داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻗﺮار می دﻫﺪ که سبب افزایش ﺑﻴﻨﺶ، رﺷﺪ روابط اجتماعی و ﺑﺎزدﻫﻰ بیشتر ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻰ و پرورشی ﻣﻰﺷﻮد. این پژوهش با هدف ﺑﺮرﺳﻰ ﻧﮕﺮش دانشجویان و اساتید داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻰ ﺷﻴﺮاز ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﺮح اﺳﺘﺎد ﻣﺸﺎور و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ ﻣﺸﻜﻼت و ارائه راهکارها انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی- پیمایشی در طی سال 1399- 1397 بر روی 353 دانشجو و 153 استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته حاوی سه بخش اطلاعات دموگرافیک دانشجویان و اساتید، شناسایی و تعیین مشکلات اجرای طرح استاد مشاور و در نهایت شناسایی راهکارهای حل مشکلات استفاده گردید. داده ها از طریق آزمون های آماری t ﻳﻚ ﮔﺮوﻫﻰ و آزﻣﻮن ﻧﺎﭘﺎراﻣﺘﺮﻳﻚ ﻣﺠﺬور ﻛﺎ و نرم افزار آماری SPSS تجزیه و ﺗﺤﻠﻴﻞ شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که دانشجویان و اساتید ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﺮح اﺳﺘﺎد ﻣﺸﺎور ﻧﮕﺮش ﻣنفی دارند (0/01 =p). از نظر هردو گروه عواملی از قبیل عدم وجود فضای فیزیکی و زمان مناسب، آگاهی ناکافی آنان از قوانین و مقررات آموزشی، عدم توجه به علایق و تخصص اساتید را از مشکلات اجرای طرح در دانشگاه دانستند ، همچنین هر دو گروه راهکارهای حل مشکلات اجرای طرح را تهیه امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و برنامه های آموزشی میدانستند (0/01 > p). ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: نتایج نشان داد که هر چند راهنمایی و مشاوره اساتید نقش بسیار مهمی در رشد و تعالی دانشجویان در چرخه زندگی دارد ولی این دو گروه نگرش مثبتی نسبت به طرح فعلی استاد- مشاور ندارند، چرا که مشکلات زیادی وجود دارد که باید برمبنای راهکارهای ارائه شده مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اﺳﺘﺎد ﻣﺸﺎور،نگرش،دانشجو،اساتید
عنوان انگلیسی
Students and teachers᾽ Attitudes Toward counsultor Planning and Identify Problems and solutions
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Guidance and counseling of professors provide professional way to increasing insight, developing social relationship and improving efficiency of education system. This study aims to assess the attitudes of students and professors to counsultor- planning and identify problems and ways to deal was done. Methods: This descriptive-survey study has been done on 353 professors and 153 students that were selected through sampling method during the years 2019- 2020, at Shiraz University of Medical Sciences. For collecting data, a researcher made questionnaire including three parts: professors and students demographic information ,identifying and determining problems of performing counsultor planning and finally identifying solutions .data were analyzed by T test-one-paired ,chi-square through SPSS. Results: In general, students and professors have negative attitude toward the implementation of the project (p< 0/01). From two groups, lack of physical space and time, their lack of knowledge of educational rules and regulations, lack of attention to the interests and expertise of professors as problems in the implementation of the project in the university. Also, the solutions to prevent problems in the implementation of the plan were considered to be the provision of hardware facilities, software and training programs (p< 0/01). Conclusion: According to the results, it can be concluded that although the guidance and counseling of professors has a very important role in the growth and excellence of students in the life cycle, but these two groups do not have a positive attitude towards the counseultor planning because there are many problems that should be considered by the authorities based on the proposed solutions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Advisor, Attitude, Students,Faculty Member
نویسندگان مقاله
خسرو کشاورز | Kh Keshavarz
Department of Health Economics, Health Human Resources Research Center, School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
گروه اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
پیوند باستانی | P Bastani
Department of Healthcare Services Management, Health Human Resources Research Center, School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
احمد غلامی | A Gholami
3. Research Center for Biotechnology and Pharmaceutical Sciences, School of Pharmacy, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم دارویی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
فاطمه آّبید | F Abid
BS student in Health Services Management, School of Management and Medical Information, Health Management and Human Resources Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Iran
دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
امیر محمد ستوده نیا | AM Sotoudehnia
BS student in Health Services Management, School of Management and Medical Information, Health Management and Human Resources Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Iran
دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
غلامرضا کشاورز | Gh Keshavarz
PhD in Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Darab Branch, Islamic Azad University, Darab , Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب ، داراب، ایران
نسرین مرادی | N Moradi
PH.D student in health service management, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran,
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1123-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سنجش و ارزشیابی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات