این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۴
عنوان فارسی
بررسی ارتباط زورگویی در محیط بالین با عزت نفس و راهکارهای مقابله ای مورد استفاده دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: زورگویی در دانشجویان پرستاری مسئله مهمی است که می تواند بر عزت نفس تأثیر داشته باشد. افراد معمولاً از راهکارهای مقابلهای در مواجهه با شرایط منفی استفاده می کنند. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط زورگویی در محیط بالین با عزتنفس و راهکارهای مقابله ای مورد استفاده دانشجویان پرستاری بود. روش ها: این مطالعه تحلیلی- مقطعی در سال 1398 بر روی 193 دانشجوی پرستاری که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های روا و پایای رفتارهای زورگویی در محیط بالین Clarke و همکاران، عزتنفس Rosenberg و راهبردهای مقابله ای Lazarus وFolkman بود. داده ها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و از طریق آزمون های ضریب همبستگی Pearson و Independent t test تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین زورگویی در محیط بالین و عزت نفس ارتباط آماری معنی داری وجود ندارد. زورگویی در محیط بالین با استراتژی مقابله ای هیجان محور به طور کلی، ارتباط مثبت و معنی داری داشت (0/041=P) ولی با استراتژی مقابله ای مسئله محور ارتباط معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: دانشجویان پرستاری از راهبردهای مقابلهای هیجانمدار برای مقابله با زورگویی استفاده مینمایند. بنابراین ضرورت دارد روشهای مقابلهای مؤثر در برابر رفتارهای زورگویانه به دانشجویان پرستاری آموزش داده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زورگویی، عزت نفس، دانشجو، پرستاری
عنوان انگلیسی
The Relationship between Bullying in the Clinical Setting and Self-Esteem and Coping Strategies Used by Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Bullying in nursing students is an important issue that can affect self-esteem. People often use coping strategies in the face of negative situations. The aim of this study was to determine the relationship between bullying in the clinical setting and self-esteem and coping strategies used by nursing students. Methods: This cross-sectional analytical study was performed in 2019 on 193 nursing students who were selected by stratified random sampling. Data collection tools were valid and reliable questionnaires of bullying behaviors in the clinical setting of Clarke et al., Rosenberg self-esteem, and Lazarus and Folkman coping strategies. Data were analyzed using SPSS at 95% confidence level and Pearson correlation coefficient and Independent t test. Results: The results showed that bullying in the clinical setting had no statistically significant relationship with self-esteem. Bullying in the clinical setting had a positive and significant relationship with emotion-based coping strategy in general (P=0.041) but had no statistically significant relationship with problem-based coping strategy. Conclusion: Nursing students mostly use emotion-based coping strategies to deal with bullying, so effective coping strategies against bullying behaviors should be taught to nursing students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bullying, self-esteem, nursing, students
نویسندگان مقاله
معصومه برخورداری | M Barkhordari-Sharifabad
Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
زهرا عبدالهی | Z Abdollahi
Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
خدیجه نصیریانی | Kh Nasiriani
Department of Nursing, Research Center for Nursing and Midwifery Care, Mother and Newborn Health Research Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری مامایی، مرکز تحقیقات سلامت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1208-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات