این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۶۴-۷۵

عنوان فارسی واکاوی نقش کنشگران حامی در برنامه درسی انفرادی‌شده پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی،دندان پزشکی و داروسازی (یک مطالعه پدیدار شناسانه)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه درسی انفرادی­شده، بعد اساسی و مهم در هدایت تجارب یادگیری و کسب نتایج موفق آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف واکاوی نقش کنشگران حامی در برنامه درسی انفرادی­شده­ی پذیرفته ­شدگان رشته­ های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی انجام شد. روش­ ها: این مطالعه با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام گرفت. شرکت­ کنندگان این مطالعه، پذیرفته­ شدگان دوره روزانه رشته­ های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی دانشگاه ­های علوم پزشکی شهر تهران بودند که با نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. نمونه ­گیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری، ادامه یافت و در نهایت به 19 نفر رسید. با استفاده از مصاحبه عمیق اطلاعات جمع ­آوری شده و تجزیه و تحلیل داده­ ها با کمک نرم ­افزار تحلیل داده­ های کیفی مکس­ کیودا و براساس الگوی هفت مرحله­ ای کلایزی انجام گرفت. یافته­ ها: در این مطالعه، نقش کنش گران حامی در برنامه درسی انفرادی­ شده­ ی پذیرفته­ شدگان رشته­ های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از مطالعه در قالب سه کد مفهومی اصلی، حمایت خانواده (شامل کدهای مفهومی فرعی: حمایت علمی خانواده، حمایت  روان­شناختی خانواده)، حمایت مسئولان آموزشی مدرسه (شامل کد های مفهومی­ فرعی: حمایت علمی مسئولان آموزشی مدرسه، حمایت روان­شناختی مسئولان آموزشی مدرسه) و حمایت اساتید دانشگاه (شامل کدهای مفهومی­ فرعی: حمایت علمی اساتید دانشگاه، حمایت روان­شناختی اساتید دانشگاه) دسته­ بندی شدند. نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که کنشگران حامی، نقش مهمی در برنامه درسی انفرادی­ شده شرکت­ کنندگان این مطالعه و در نتیجه موفقیت تحصیلی آنان داشته ­اند؛ حمایت­ های علمی و روان­ شناختی خانواده، مسئولان آموزشی مدرسه و سپس اساتید دانشگاه می­ تواند نتایج ارزشیابی­ های آموزشی را تحت تأثیر قرار دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کنشگران حامی، برنامه درسی انفرادی شده، پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی

عنوان انگلیسی Investigating the Role of Supportive Actors in the Individualized Curriculum of those Admitted to the Fields of Medicine, Dentistry and Pharmacy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Individualized curriculum is an essential and important dimension in guiding learning experiences and achieving successful educational results. The aim of this research was to investigate the role of supportive actors in the individualized curriculum of those admitted to the fields of medicine, dentistry and pharmacy. Methods: This research was performed with a qualitative method of phenomenological type. The participants of this research were those admitted to the daily courses of medicine, dentistry and pharmacy of Universities of Medical Sciences in Tehran and were selected by purposive sampling. Sampling continued until theoretical saturation was reached, eventually reaching 19 people. Data were collected using in-depth interviews and were analyzed  by MaxQDA qualitative through seven-step Colaizzi pattern. Results: In this research, the role of supportive actors in the individualized curriculum of those admitted to the fields of medicine, dentistry and pharmacy was investigated. The results of the research were classified into Three main concepts: family support (including sub-concepts of family scientific support, family psychological support), Support of school educational officials (including sub-concepts of scientific support of school educational officials, psychological support of school educational officials). And university professors' support (including sub-concepts of university professors' scientific support, university professors' psychological support). Conclusion: The results of this research showed that supportive actors had an important role in the  individualized curriculum of the research participants and as a result, their academic success; Scientific and psychological support of family, school educational officials, and then university professors can influence the results of educational evaluations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Supportive Actors ,Individualized Curriculum,Medicine, Dentistry, Pharmacy

نویسندگان مقاله لیلاسادات خاتمی کیا | LS Khatamikia
Department of Education Sciences,Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

کوروش فتحی واجارگاه | K Fathi Vajargah
Department of Education Sciences,Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

رضوان حکیم زاده | R Hakimzadeh
Department of Education Sciences, Faculty of Psychology and Education Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

مسعود شریفی | M Sharifi
Department of Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1221-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه درسی, برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات