این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۶-۳۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی بر مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و طراحی برنامه مراقبت پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: روش نقشه ­کشی مفهومی سال­ هاست در آموزش پرستاری بکار می­ رود؛ درحالی­که مطالعات محدودی تاثیر آن را بر مهارت تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبت پرستاری بررسی کرده ­اند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر روش آموزشی نقشه کشی مفهومی بر مهارت تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبت پرستاری در دانشجویان پرستاری بود. روش ­ها: این کارآزمایی آموزشی دو گروهی به­ صورت پیش­ آزمون و پس­ آزمون بر روی 84 دانشجوی پرستاری به  روش نمونه­ گیری در­دسترس در سال تحصیلی 98- 97 انجام شد. دانشجویان گروه کنترل به شیوه سنتی و دانشجویان گروه تجربی به روش نقشه ­کشی مفهومی آموزش دیدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه ­ای دو بخشی شامل مشخصات فردی و تفکر انتقادی کالیفرنیا شامل پنج حیطه استنباط، ارزشیابی، تحلیل، استدلال قیاسی و استقرایی، استفاده شد. فرآیندهای پرستاری طراحی­شده توسط دانشجویان با استفاده از مقیاس نمره ­دهی نقشه مفهومی به ­صورت کمی ارزشیابی گردید. داده ­ها از طریق آمار توصیفی و آزمون­ های کای­ دو، t مستقل و زوجی و آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: آنالیز کوواریانس نشان داد که نمرات تفکر انتقادی گروه تجربی در حیطه ­های تحلیل (0/046=p) و استدلال قیاسی (0/025=p) بطور معنی­ داری از گروه کنترل بالاتر بود. همچنین نمره فرآیند پرستاری در گروه تجربی بالاتر از گروه کنترل بود (0/001 >p). نتیجه ­گیری: این مطالعه نشان داد که روش آموزشی نقشه کشی مفهومی قادر به تقویت حیطه­ های تحلیل و استدلال استقرایی تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبتی در دانشجویان پرستاری می ­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقشه مفهومی،دانشجوی پرستاری،برنامه مراقبت پرستاری،تفکر انتقادی

عنوان انگلیسی The Effect of Concept Mapping on Nursing Students' Critical Thinking Skills and Nursing Care Plan Design
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The concept mapping method has been used in nursing education for many years; However, limited studies have examined its effect on critical thinking skills and nursing care program design. The aim of this study was to investigate the effect of concept mapping method on critical thinking skills and nursing care program in nursing students. Methods: This two- group educational trial was conducted as a pre-test and post- test on 84 nursing students who were selected using convenience sampling, in 2018- 2019. control group were  taught using traditional nursing care plan and and experimental group by concept mapping  respectiely.Critical thinking skills were measured with the California Critical Thinking Test, which yielded five subscales: analysis, evaluation, inference, deductive and inductive reasoning. Nursing processes were scored using a concept map scoring scale. Descriptive statistics, chi- square, independent and paired t- test and analysis of covariance were used to analyze the data. Results: Analysis of covariance showed that the scores of critical thinking of the experimental group in the areas of analysis (p = 0.046) and deductive reasoning (p = 0.025) were significantly higher than the control group. Also, the score of the nursing process in the experimental group was higher than the control group (p < 0.001). Conclusion: The findings suggest that concept mapping is effective to strenghten students᾽ analysis and inductive reasoning of critical thinking and designing nursing care plan.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله concept map,Nursing student,Nursing care plan,Critical Thinking

نویسندگان مقاله شادی دهقان زاده | Sh Dehghanzadeh
1- Nursing Department, Nursing and Midwifery school, Rasht branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری- مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

فاطمه مودب | F Moaddab
1- Nursing Department, Nursing and Midwifery school, Rasht branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری- مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-532-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شیوه های آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات