این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۷

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی ارزشیابی به روش کارپوشه و مشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی، برگرایش دانشجویان پرستاری نسبت به تفکر انتقادی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیت آموزش بالینی پرستاری و ارزشیابی آن و نیاز به تصمیم­ گیری­ های صحیح در مواقع بحرانی توسط دانشجو و با هدف ارتقاء سطح گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری، محقق برآن شد تاثیر دو روش متفاوت ارزشیابی بالینی یعنی روش چک لیست مهارت­ ها و کارپوشه را برگرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بسنجد. روش ­ها: این پژوهش مداخل ه­ای دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بر روی 32 دانشجوی سال سوم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری خمین ورودی 1392 در سال 95- 1394 انجام شد. ابتدا پرسشنامه­ ی گرایش به تفکر انتقادی CTDI توسط تمام دانشجویان کلاس تکمیل و میزان گرایش به تفکر انتقادی ثبت شد. سپس دانشجویان به ­صورت تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شده و برای یک گروه از روش ارزشیابی کارپوشه و برای گروه دیگر، روش ارزشیابی مشاهده­ی مستقیم مهارت­ ها اجرا گردید. در نهایت مجدداً پرسشنامه CTDI تکمیل و نتایج ارزیابی شد. داده­ ها با استفاده از نرم­افزار  SPSS و آمار توصیفی و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که نمره­ ی کل گرایش به تفکر انتقادی در گروه کارپوشه قبل از اجرای روش ارزشیابی (21/25±240/97) و بعد از اجرای روش ارزشیابی(21/321±266/50) و در گروه مشاهده مستقیم مهارت ها قبل از ارزشیابی (20/85±242/17) و بعد از اجرای روش ارزشیابی (18/24±248/17) دو گروه تفاوت آماری معنی­ داری وجود دارد و در گروه ارزشیابی به روش کارپوشه این تفاوت بیشتر بود (0/001>P). در کلیه زیر گروه ­ها حقیقت­ جویی، انتقادپذیری، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت­  سازمان­دهی، اعتماد به نفس، جستجوگری و رشدیافتگی نیز این تفاوت معنی­ دار بود (0/001 =P). نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصله گرایش به تفکر انتقادی در گروه ارزشیابی به روش کارپوشه افزایش معنی­ داری را نشان می­دهد. لذا پیشنهاد می­ شود از روش کارپوشه به ­عنوان روشی با قابلیت اجرایی بالا، عینی و معتبر بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و همچنین در زمان پذیرش مسئولیت­ های حرفه­ ای افراد در علوم پزشکی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارپوشه،مشاهده مستقیم مهارتهای بالینی،تفکر انتقادی،دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Comparing the Efficacy of Portfolio and Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) Model, on Nursing Students Disposition Toward Critical Thinking
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Given the importance of nursing education and evaluation and the need to make correct decisions in critical situations by students also to promote critical thinking in nursing students, researcher decided to assess efficacy of clinical evaluation  by  two methods of direct observation of procedural skills and portfolio on critical thinking of students. Methods:  in this interventional study 32 Students of the 5 th semester of the Bachelor of Nursing, Khomein College of Nursing which divided into two groups with pre- test &   post- test  participated  in 2013  . At the beginning, critical thinking disposition questionnaire ( CTDI) was completed  by students.  Then, Class was divided into two groups randomly . In each group, one of the evaluation methods containing Portfolio and Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) was executed. At last critical thinking disposition questionnaire again was completed and results were evaluated. Data were analyzed by descriptive statistics and independent t- test through SPSS. Results: The results showed that the total score of tendency to critical thinking in the portfolio group was as follow: before the evaluation  method (240/97±21/25) and after the evaluation method (266/50±21/32),also, in the direct observation skill group before evaluation (242/17±20/85) and after evaluation was (248/17±18/24). There are statistically significant differences between the two groups and in the portfolio evaluation group this difference was greater (P≤0/001). This difference is also significant in all subgroups of truth-seeking, critique, analytical power, organizational power, self-confidence, search, and growth. (P =0/001). Conclusion: According to the results of the study, tendency to critical thinking in portfolio method shows significantly different so, it is suggested portfolio with  high executive capabilities, identical and valid method in critical thinking of nursing students  as well as acceptance of professional responsibility in medical sciences is used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Portfolio, Direct Observational Practical Skills, Critical Thinking, Nursing Students

نویسندگان مقاله حمید مو منی | H Momeni
Khomain University of Medical Sciences, Khomein, Iran
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران

اعظم کرامی | A Kerami
Khomain University of Medical Sciences, Khomein, Iran
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران

لیلا میر شکاری لیلا میر شکاری | L Mirshekari
MSc. Nursing, Lecturer Researcher , Iran University of Medical Sciences, Iran
کارشناس ارشد پرستاری، پژوهشگر، دانشگاه علوم پزشکی ایران، ایران

زهرا شهسواری | Z Shahsavari
Khomain University of Medical Sciences, Khomein, Iran
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران

زهرا شخمگر | Z shokhmgar
Payam Noor University, Tehran, Iran
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

اکرم ثناگو | A Sanagoo
Nursing Research Center, School of Nursing and Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Golestan, Iran
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

اشرف صالحی | A Salehi
Khomain University of Medical Sciences, Khomein, Iran
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سنجش و ارزشیابی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات