این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۴۴-۵۴

عنوان فارسی بررسی نقش عزت نفس، شادکامی و جو اخلاقی بیمارستان در پیش بینی استرس ادراک شده دانشجویان پیراپزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:با توجه به ماهیت خاص رشته‌های علوم پزشکی دانشجویان این رشته‌ها در طول دوران تحصیل خود تحت تاثیر عوامل استرس‌زای متعددی قرار می‌گیرند، بخشی از این استرس ناشی از قرار گرفتن در محیط بالین می‌باشد که جهت مقابله و مدیرت آن از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کنند، بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش عزت­ نفس، شادکامی و جو اخلاقی بیمارستان در پیش­ بینی استرس ادراک شده دانشجویان پیراپزشکی انجام گردید. روش ها: این مطالعه‌ تحلیلی-مقطعی بر روی کلیه دانشجویان پرستاری، بیهوشی، اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم (400 نفر) در سال 1397 به­روش سرشماری انجام گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بررسی جو اخلاقی بیمارستان اولسون، مقیاس شادکامی آکسفورد، عزت نفس روزنبرگ و مقیاس استرس ادراک شده کوهن بود. داده ­ها بعد از جمع ­آوری، با استفاده از آمار توصیفی، آزمون پیرسون، t ‌مستقل، ANOVA و رگرسیون خطی از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.       یافته‌ها: بین متغیرهای شادکامی (0/354-=r) و عزت­نفس دانشجویان (0/427-=r) با میزان استرس ادراک شده آن­ها همبستگی منفی معنی­ داری مشاهده گردید (0/001=p). همچنین دو متغیر شادکامی و عزت نفس 21 درصد از واریانس استرس ادراک شده را پیش­ بینی کردند. اما همبستگی معنی­ داری بین جواخلاقی بیمارستان از دیدگاه دانشجویان با میزان استرس ادراک شده آنان مشاهده نگردید (0/64=p). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر شادکامی و عزت نفس در پیش ­بینی میزان استرس ادراک شده دانشجویان، باید برنامه‌هایی جهت تقویت این دو عامل به عنوان راهبردهای مدیریت و کاهش استرس تدوین و اجرا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس ادراک شده، شادکامی، عزت نفس، جو اخلاقی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Investigating the role of Self-Esteem, Happiness and Hospital’s Ethical Climate in Predicting Perceived Stress of Paramedical Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Due to the special nature of medical sciences, students in these fields are affected by several stressors during their studies. Part of this stress is due to being in a clinical setting so that students uses a variety of strategies to deal with and manage it. Therefore, this study was conducted to investigate the role of self-esteem, happiness and hospital's ethical climate in predicting the perceived stress of paramedical students. Methods: This is an analytical cross-sectional study that was  performed on 400 students including nursing, anesthesia, operating room and emergency medical students by census method  in Jahrom University of Medical Sciences in 2018. Data collection tools were the Olson Hospital Moral Survey Questionnaire, the Oxford Happiness Scale, Rosenberg Self-Esteem, and Cohen's Perceived Stress Scale. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson test, independent T-test, ANOVA and linear regression by SPSS. Results: There was a  significant negative correlation between happiness (r=-05.354) and students' self-esteem (r=-0.427) with their perceived stress level (p value=0.001).Also, two variables of happiness and self-esteem could predict 21% of variance of perceived stress. However, no significant correlation was observed between the hospital's ethical climate from the students' point of view and their perceived stress levels (p=0.64). Conclusion: Due to the effect of happiness and self-esteem in predicting the perceived stress in students, programs should be developed and implemented to strengthen these two factors as management strategies and stress reduction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perceived stress, Happiness, Self-esteem, Ethical climate, Students

نویسندگان مقاله زهرا شادفرد | Z Shadfard
Department of Operating Room, School of Nursing and Paramedical Sciences, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
گروه آموزشی اتاق عمل، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، ایران

محبوبه تقی زادگان زاده | M Taghizadeganzadeh
Department of Operating Room, Nursing & Paramedical school, Jahroum University of Medical Sciences, Jahroum, Iran
گروه آموزشی اتاق عمل، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

ندا پورنوروز | N Pournouroz
Pournouroz N, Department of Nursing , Nursing & Paramedical School,J ahroum University of Medical Sciences, Jahroum, Iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

فریده معارفی | F Maarefi
Department of Nursing, Jahroum Branch ,Islamic Azad university,Jahroum,Iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جهرم، جهرم،ایران

زهره بادیه پیمای جهرمی | Z Badiyepeymaiejahromi
Badiyepeymaiejahromi Z, Department of Nursing , Nursing &Paramedical School,Jahroum University of Medical Sciences, Jahroum, Iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1037-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حرفه ای گری ، اخلاق پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات