این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۷
عنوان فارسی
چالشها و راهکارهای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری: مرور نظاممند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:بسیاری از پرستاران در اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد بهعنوان یک رویکرد حل مسئله در زمینه مراقبت سلامت ناتوان هستند. لذا، هدف مطالعه حاضر جمعبندی و گزارش ساختارمند نتایج مطالعات مختلف انجام گرفته در این زمینه جهت شناسایی چالشها و راهکارهای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری برای تدوین دستورالعملهای مؤثر و کارآمد میباشد. روش ها: در این مطالعه مروری نظاممند، با استفاده از پایگاه اطلاعاتی داخلی:Magiran ،SID ، IranMedex و خارجی: CINAHL، ProQuest،Ovid ، PubMed،Scopus ،Science Direct ، Google Scholar کلیه مطالعات انجام شده در کشور ایران در بازه زمانی 2010 تا 2020 در زمینه عملکرد مبتنی بر شواهد مورد جستجو قرار گرفت. نتیجه این جستجو دستیابی به 39 مقاله و یک طرح پژوهشی مرتبط با موضوع بود که در نهایت 19 مطالعه کاملاً مرتبط وارد پژوهش شد. یافته ها:از میان مطالعات مورد بررسی، 3 مقاله (16 درصد) در مجلات خارجی و 16 مقاله (84 درصد) در مجلات داخلی به چاپ رسیده بودند. نتایج نشاندهنده 4 مفهوم اصلی شامل "ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد"، "موانع اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد"، "راهکارهای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد" و "دستورالعمل اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد" بود. نتیجه گیری:براساس نتایج حاصله، اکثر پرستاران با مفهوم عملکرد مبتنی بر شواهد آشنایی ندارند و موانع متعددی بر سر راه پرستاران در اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد وجود دارد. جهت رفع چالشهای بالینی پرستاری، مدیران و سیاستگذاران مراقبت سلامت طوری برنامهریزی نمایند تا با حمایت مدیران پرستاری از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری جهت راهنمایی و هدایت پرستاران در اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد و تدوین پروتکلها استفاده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد مبتنی بر شواهد، پرستاری، مرور نظاممند
عنوان انگلیسی
Challenges and Strategies for Implementing Evidence-Based Practice in Nursing: a Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Many nurses face challenges of implementing evidence-based practice as a problem-solving approach in the field of health care. Therefore, the purpose of this study was to summarize and report structurally the results of various studies conducted in this field to identify challenges and strategies for implementing evidence-based practice in nursing to develop effective and efficient guidelines. Methods: In this systematic review study, using the internal database: Magiran, SID, Iranmedex and foreign: CINAHL, ProQuest, Ovid, PubMed, Scopus, Science Direct, Google Scholar all articles published in Iran in 2010 to 2020 in the field of Evidence-based practice were explored. The result of this research was the achievement of 39 articles and a research project related to the subject, which eventually 19 completely related studies are included in the research. Results: Among the studies reviewed, 3 articles (16%) were published in foreign journals and 16 articles (84%) in domestic journals. The results represent four main concepts include: "Evidence-Based Practice Features", "Evidence-Based Practice Barriers", "Evidence-Based Practice Strategies" and "Evidence-Based Practice Instructions". Conclusion: According to the results, most nurses are not familiar with the concept of evidence-based practice and there are several barriers in the way of nurses in implementing evidence-based practice. To address the clinical challenges of nursing, health care managers and policymakers should plan to use nursing professors and graduate students with the support of nursing managers to guide nurses in the implementation of evidence-based practice and the development of protocols.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Evidence-Based Practice, Nursing, Systematic Review
نویسندگان مقاله
لیلا ولیزاده | L Valizadeh
Department of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
وحید زمانزاده | V Zamanzadeh
Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
نصیب بابایی | N Babaei
PhD student, Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran and Department of Nursing, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران و گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
مرضیه آوازه | M Avazeh
Department of Nursing, Kaleybar Branch, Islamic Azad University, Kaleybar, Iran
گروه پرستاری، واحد کلیبر، دانشگاه آزاد اسلامی، کلیبر، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1057-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بالینی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات